Silnik 1.6 16V Multijet II 95–105 KM DPF – Fiat – modele: Punto, Doblo, Bravo, 500L – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.6 16V Multijet II 95–105 KM DPFto bardzo popularna odmiana nowszego diesla Fiata serii Multijet, dostępna m.in. w Punto Evo, Doblo, Bravo i 500L. Motor ten bazuje na nowoczesnym systemie common rail drugiej generacji, 16-zaworowej głowicy, solidnym bloku i sprawdzonym turbo, zapewniając moc typowo 95 lub 105 KM (w zależności od wersji i elektroniki) oraz moment około 250–270 Nm. Do ważnych zalet tej wersji należy cicha, spokojna praca, lekkość przy ruszaniu, stabilne przyspieszenie już od 1500 obr./min oraz niskie, powtarzalne zużycie paliwa (4,3–5,3 l/100 km). Użytkownicy wskazują na bardzo wysoką trwałość jednostki (przy regularnym serwisie, wymianie oleju i filtrów rzadko pojawiają się poważne awarie do ponad 250 tys. km), niewysoki koszt serwisu (dostępność zamienników) oraz wytrzymałą turbinę. Jak w każdym Multjeicie II, koniecznością jest regularne wypalanie DPF (filtr dłużej wytrzymuje przy trasach niż w mieście), dbanie o układ wtryskowy i tankowanie dobrego paliwa; użytkownicy popełniający te błędy częściej wymieniają wtryskiwacze lub regenerują filtr AdBlue. Notowane wady to sporadyczne przecieki z uszczelek pokrywy, awarie czujników EGR czy pompy paliwa (przy bardzo dużych przebiegach), oraz konieczność wymiany rozrządu co 120–140 tys. km. Podsumowując: to silnik, który uchodzi wśród użytkowników za pewniaka na rynku wtórnym do taniej, rodzinnej eksploatacji – pod warunkiem rozsądnego serwisu i autentycznych przebiegów.