Silnik 1.6 16V Multijet II 95–105 KM DPFto jedna z głównych propozycji silnikowych Fiata ostatniej dekady. Jednostka ta, dostępna w wielu modelach – takich jak Tipo, 500X, Panda, 500L (a także w autach koncernu Jeep oraz Opel) – należy do nowocześniejszych przedstawicieli rodziny Multijet II. Oparta jest na common railu drugiej generacji (ciśnienie wtrysku do 1600–1800 bar), 16-zaworowej głowicy oraz solidnym turbo, a jej główne zalety wynikają z dobrego kompromisu między mocą a oszczędnością: standardowe wersje oferują 95 lub 105 KM oraz moment obrotowy 250–270 Nm. Rzeczywiste zużycie paliwa według opinii użytkowników oscyluje między 4,3 a 5,2 l/100 km – Fiat Tipo i 500L z tą jednostką mogą pochwalić się bezproblemowymi, długimi przebiegami. Silnik cieszy się opinią jednej z najtrwalszych jednostek wysokoprężnych Fiata ostatnich lat, pod warunkiem zachowania regularnych wymian oleju, filtrów i wypalania DPF podczas jazdy w trasie. Do zalet należą: wysoka kultura pracy, dobra elastyczność już od 1500 obr./min, niska awaryjność turbo, łatwa obsługa serwisowa oraz szeroka dostępność niedrogich zamienników. Wśród wad i typowych bolączek wymienia się: konieczność okresowego czyszczenia EGR (szczególnie w jeździe miejskiej), problemy z DPF przy ciągłych krótkich trasach (co może doprowadzić do jego zapchania i konieczności regeneracji lub wymiany), a także, w niektórych rocznikach, wycieki przy uszczelce pokrywy zaworów. Użytkownicy skarżą się także na dość wysoką cenę pompy wody oraz jej stosunkowo krótką trwałość, natomiast pozostałe główne elementy mechaniczne uchodzą za bardzo udane. Opinie potwierdzają, że silnik nie przepada za bardzo długimi interwałami wymiany rozrządu (zalecenie: 120–140 tys. km), jednak wymiana jest możliwa w niemal każdym dobrym warsztacie. Multijet II 95-105 KM DPF jest szczególnie polecany na trasy i do codziennego użytkowania, jeśli dba się o odpowiedni serwis i jakość oleju. Prosta budowa pozwala na tanie użytkowanie przez wiele lat, a szeroka baza mechaników znających tę serię silników zapewnia spokojną eksploatację nawet przy dużych przebiegach.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.6 16V Multijet II 95–105 KM DPF – Fiat – modele: Tipo, 500X,...