Silnik 1.6 CDI D 16V OM626 – Mercedes C-Klasa, Mercedes A-Klasa, Mercedes B-Klasa, Infiniti Q30 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.6 CDI D 16V OM626 to jedna z najciekawszych jednostek napędowych, jakie trafiły pod maski samochodów marki Mercedes oraz Infiniti. Zadebiutował jako odpowiedź na rosnące wymagania rynku pod kątem downsizingu oraz coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin, łącząc w sobie cechy oszczędności, zadowalającej dynamiki oraz nowoczesnych technologii. Technicznie rzecz biorąc, OM626 to czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik wysokoprężny o pojemności 1598 cm³, wyposażony w system Common Rail, zmienne fazy rozrządu oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. W wersji montowanej w Mercedesie C-Klasa (W205), A-Klasa (W176), B-Klasa (W246) oraz Infiniti Q30 (który współdzielił z Mercedesem rozwiązania techniczne), silnik ten osiągał moc odpowiednio od 95 do 136KM i moment obrotowy od 260 do 320Nm, już przy niskich obrotach. Dzięki temu użytkownicy chwalą go za elastyczność i niewielkie zużycie paliwa – w praktyce, w cyklu mieszanym, można osiągnąć wyniki nawet poniżej 5l/100km, co przy tych gabarytach aut jest dużą zaletą. Kolejnym plusem jest cicha praca, nowoczesna konstrukcja oparta na aluminium (wyjątek stanowi żeliwna tuleja cylindrów), która pozwoliła na istotne obniżenie masy jednostki napędowej. Wadą, wskazywaną przez użytkowników, jest dosyć skomplikowana konstrukcja układu wtryskowego oraz pewna delikatność niektórych elementów osprzętu: szczególnie problematyczne mogą okazać się awarie wtryskiwaczy, zaworu EGR oraz zanikanie mocy związane z zapchaniem filtra DPF – objawiające się trybem awaryjnym. Niektórzy narzekają też na umiarkowaną trwałość sprzęgła dwumasowego oraz wysokie ceny oryginalnych części w ASO. Opinie na temat dynamiki są podzielone – dla osób preferujących spokojną jazdę silnik jest więcej niż wystarczający, jednak przy dynamiczniejszym stylu jazdy nieco zawodzi elastyczność w górnym zakresie obrotów. Z drugiej strony, wysoką kulturę pracy i stosunkowo łatwy dostęp do części zamiennych (dzięki popularności konstrukcji Renault) uważa się za atut, a regularny serwis pozwala uniknąć większości potencjalnych problemów. Eksploatatorzy podkreślają, że OM626 przy zachowaniu reżimu serwisowego jest jednym z najmniej problematycznych diesli klasy średniej w swojej epoce. Podsumowując, OM626 to kompromis między oszczędnością, nowoczesnością i umiarkowanymi kosztami użytkowania. Jego zaletą jest szerokie zastosowanie, dostępność części, niskie spalanie i cicha praca, lecz wadą mogą być przypadłości typowe dla współczesnych diesli: wrażliwość na jakość paliwa, osprzęt „eko” podatny na zapychanie się i relatywnie wysokie ceny serwisowania w ASO.