Silnik 1.6 CDTI 105KM A16FDH – Opel Astra J, Mokka, Meriva B – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.6 CDTI 105KM A16FDH to – zgodnie z oznaczeniem – jeden z najnowocześniejszych i najbardziej popularnych diesli Opla z połowy lat 2010. Dzięki zastosowaniu w Oplu Astra J, Mokka oraz Meriva B, silnik zdobył szerokie grono użytkowników i opinii nie tylko w Polsce, ale i na rynkach zachodnich. Jednostka wyróżnia się konstrukcją opartą o cztery cylindry, 16-zaworową głowicę, bezpośredni wtrysk Common Rail, turbodoładowanie z geometrią zmienną oraz obecność filtra cząstek stałych DPF chcąc sprostać ostrzejszym normom emisji spalin. Silnik generuje moc 105KM oraz moment obrotowy 300 Nm, co gwarantuje przyzwoite osiągi jak na rodzinny samochód – sprint do 100 km/h zajmuje niespełna 12 sekund, zużycie paliwa w rzeczywistości często oscyluje wokół 4,8-5,0 l/100km. Silnik słynie z cichej pracy, oszczędności oraz całkiem przyzwoitej trwałości pod warunkiem właściwego serwisu – wymiana oleju nawet co 10-12 tys. km, dobre filtry, regularne przejazdy na trasie, aby nie zapychać DPF, przedłużają jego żywotność. Część użytkowników docenia dostępność tanich zamienników filtrów i elementów osprzętu – to spora przewaga względem konkurencji. Samochody z tym silnikiem są chwalone za dobry kompromis między osiągami a kosztami eksploatacji – wersje z manualną skrzynią biegów są najtrwalsze, automaty czasem zawodzą (zwłaszcza relacja z DPF i AdBlue w modelach od 2015 r.). Główne wady to podatność na awarie wtryskiwaczy powyżej 200 tys. km, sporadyczne awarie EGR, kłopoty z wyciekiem oleju przy korku spustowym oraz możliwość zatarcia turbosprężarki, gdy zaniedba się regularną wymianę oleju. Uciążliwy bywa także filtr DPF i układ AdBlue (w modelach z Euro 6) – typowe są komunikaty o niskiej wydajności układu, zwłaszcza w miejskim cyklu jazdy. Atutem są natomiast korzystne ceny części zamiennych, możliwość prostego tuningowania (bezpieczne podniesienie mocy nawet do 130KM) oraz długa dostępność używanych części na rynku wtórnym. Krótko mówiąc: silnik A16FDH to rozsądna propozycja dla osób szukających diesla bez zaskakujących wad, który można użytkować przez długie lata, jeśli tylko nie zaniedba się regularnego, starannego serwisu i wybiera relacje trasa/miasto z przewagą tej pierwszej.