Silnik 1.6 CDTI 110KM B16DTE jest rozpoznawalny w gamie Opla jako jeden z najbardziej ekonomicznych i udanych turbodiesli ostatnich lat, wykorzystywany w bardzo wielu popularnych modelach – od kompaktowej Astry przez wielofunkcyjną Zafirę po rodzinnego vana – Merivę. Jest to nowoczesny, czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik z systemem Common Rail i turbosprężarką ze zmienną geometrią łopatek oraz wielostopniowym systemem oczyszczania spalin (DPF, AdBlue). Wyróżnia się doskonałą kulturą pracy i bardzo niskim spalaniem – w praktyce, dobrze użytkowany silnik spala realnie 4,2-4,6 l/100km w cyklu mieszanym, a na trasie możliwe są rekordy poniżej 4l/100km. Użytkownicy chwalą tę jednostkę za cichość, niewielkie wibracje, korzystne osiągi (110KM i 320Nm momentu – sprint do 100km/h poniżej 12 s), niskie koszty wymiany oleju i szeroką dostępność części (zarówno oryginalnych, jak i zamienników). Zaletą konstrukcji jest odporność na przeciążenia, sztywność bloku oraz dobrze zaprojektowany osprzęt, co przekłada się na bezawaryjność przy regularnym serwisie. Do wad należą głównie usterki osprzętu – awarie czujników, drobne wycieki oleju, czasem uciążliwa regeneracja DPF (szczególnie przy intensywnej jeździe miejskiej) i kłopoty z systemem AdBlue. Zdarzają się także przypadki spadków mocy spowodowane zaniedbaną obsługą układu EGR lub niewłaściwe tankowanie paliwa. Typowe są drobne usterki elektryczne, ale w kontekście całkowitych kosztów eksploatacji to jednostka bardzo rozsądna. Jej żywotność oceniana jest wysoko, pod warunkiem przestrzegania rygoru serwisu i używania dobrych filtrów oraz olejów. W opinii ekspertów 1.6 CDTI B16DTE to kompromis pomiędzy oszczędnością, niezłym przyspieszeniem i niską awaryjnością – na rynku wtórnym uchodzi za jeden z najlepszych wyborów w swojej klasie.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.6 CDTI 110KM DPF B16DTE – Opel Astra J, Zafira C,...