Silnik 1.6 CDTI 120KM DPF B16DTJ to synonim współczesnego diesla GM-Opel, który zgodnie z założeniem projektantów miał łączyć trwałość, kompaktowe rozmiary i odporność na trudne warunki eksploatacji. W efekcie jest to technologicznie zaawansowane źródło napędu – 4 cylindry ustawione rzędowo, 16-zaworowa głowica, turbo o zmiennej geometrii, wtrysk Common Rail oraz filtr DPF. Moc 120 KM i 320 Nm pozwala bez problemu rozpędzać Astrę J czy Zafirę C nawet w pełni załadowanych, a kultura pracy i stosunkowo niski hałas zbierają bardzo wysokie noty w testach długodystansowych i badaniach satysfakcji właścicieli (J.D. Power, ADAC). Do największych atutów tej jednostki należy efektywność paliwowa – realne spalanie na trasie to 4,2–4,7 l/100 km, nawet w dużych rodzinnych vanach. Silnik jest odporny na kiepskie paliwo, a DPF wypala się prawidłowo, jeśli nie jeździ się tylko na krótkich odcinkach w mieście. Bardzo niewielu właścicieli doświadcza poważnych awarii jeszcze przed 200 tys. kilometrów, pod warunkiem zachowania rygoru serwisowania (wymiana oleju, filtrów, świec żarowych, monitorowanie jakości AdBlue). Typowe usterki dotyczą raczej elektroniki: czujniki ciśnienia, temperatura spalin, czasem przypadkowe błędy sterownika związane z AdBlue. Zdarzają się też wycieki spod pokrywy zaworów, a sporadycznie po większych przebiegach nadmierne zużycie końcówek wtryskiwaczy czy zużycie łańcucha rozrządu. Komfort podróży ogranicza niekiedy ospały start przy bardzo niskich obrotach, zwłaszcza w połączeniu z automatami, oraz wyczuwalna turbo-dziura. Zimą, przy dłuższych postojach, trzeba liczyć się z koniecznością dogrzewania wnętrza w pierwszych minutach, a regularne wypalanie DPF na trasie to konieczność. Całościowo ocena użytkowników i warsztatów jest pozytywna – B16DTJ jest uznawany za pewniaka rynku wtórnego, który przy sensownym serwisie, ostrożnym obchodzeniu się z DPF i dobrą jakościowo ropą zapewnia długie, oszczędne przebiegi i stosunkowo niskie koszty utrzymania.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.6 CDTI 120KM DPF B16DTJ – Opel Astra J, Zafira C...