Silnik 1.6 CDTI 160KM BITURBO B16DTR to mocna jednostka wysokoprężna w gamie Opla – jeden z najnowocześniejszych turbodiesli dostępnych w Astrze J i Zafirze C po 2014 roku. Konstrukcyjnie jest to czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik z podwójnym doładowaniem – dwie turbosprężarki współpracujące szeregowo, co oznacza rewelacyjny przyrost momentu obrotowego już od niskich obrotów (350 Nm od 1500 obr./min). Oferuje moc 160 KM przy 4000 obr./min, co przekłada się na świetne osiągi: Astra J z tym silnikiem rozpędza się do setki w niecałe 9 s, a elastyczność pod pełnym obciążeniem jest bardzo dobra nawet na biegu szóstym. Bardzo dużą zaletą tej jednostki jest wysoka kultura pracy i cicha praca nawet na wysokich obrotach, co jest rzadkością wśród mocniejszych diesli tej klasy. Zastosowanie rozrządu napędzanego łańcuchem dodatkowo zwiększa trwałość, a zgodność z normą Euro 6 osiągnięto dzięki wydajnemu DPF, AdBlue, precyzyjnemu wtryskowi common rail oraz nowoczesnemu EGR. Spalanie realne w Astrze J oscyluje między 5,5 a 6,4 l/100 km w normalnej jeździe – wynik rewelacyjny jak na możliwości tej jednostki. Użytkownicy bardzo pozytywnie oceniają osiągi (nawet pod obciążeniem), przyspieszenie, brak „turbodziury” oraz dużą elastyczność w trasie. Do mocnych stron należy też zaskakująco niska awaryjność zespołu doładowania – jeśli tylko dba się o wymiany oleju co max. 15 tys. km i filtrów. Po stronie wad trzeba wymienić dużą wrażliwość na jakość paliwa (podwójna turbina i nowoczesny wtrysk nie tolerują zanieczyszczeń, złej jakości filtra czy rzadkich wymian oleju), sporadyczne awarie EGR i zapychanie DPF przy bardzo dużym udziale jazdy miejskiej. Użytkownicy wspominają o wyciekach oleju spod pokrywy zaworowej oraz o podwyższonej konsumpcji oleju silnikowego przy dynamicznej jeździe lub po 150–200 tys. km. Dla serwisu droższa i bardziej skomplikowana jest regeneracja obu turbin, a naprawy układu doładowującego wyceniane bywają wyżej niż w jednostkach jednostopniowych. Opinie mechaników są jednak zgodne — przy regularnym, przewidzianym przez producenta serwisie, silnik B16DTR powinien bezproblemowo przejechać 250–300 tys. km bez poważnych inwestycji. To nowoczesne serce dla tych użytkowników, którzy oczekują dynamiki, elastyczności i nowoczesnej technologii, ale wiedzą, że opieka serwisowa nie może być tu przypadkowa.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.6 CDTI 160KM BITURBO B16DTR – Opel Astra J, Zafira C...