Silnik 1.7 16V CRDI 115KM D4FD to wysokoprężna jednostka koncernu Hyundai-Kia, znana z szerokiego zastosowania w większych kompaktach i crossoverach: Hyundai i40, ix35, Kia Carens, Ceed. Powstał jako alternatywa dla popularnego 1.6 CRDI w autach wymagających nieco wyższego momentu i większej kultury pracy na trasie. Czterocylindrowy, szesnastozaworowy diesel o pojemności 1685 cm³ wykorzystuje chłodzony intercooler, kolektor dolotowy z zaworem recyrkulacji spalin (EGR) i układ bezpośredniego wtrysku common rail trzeciej generacji. Moc 115 KM dostępna już przy 4000 obr./min oraz moment obrotowy 260–280 Nm (w zależności od modelu i skrzyni) od 1250–2750 obr./min zapewnia sprawną jazdę w mieście i na trasie. Silnik napędzany jest paskiem rozrządu (zalecana wymiana co 160 tys. km) i współpracuje z 6-biegowym manualem lub automatem. Największe zalety tej jednostki to niskie spalanie (realnie 5–6,2 l/100 km; nawet w dużych autach da się zejść w trasie poniżej 5 l), bardzo cicha praca (wielu użytkowników chwali wyciszenie i niewielką ilość drgań w kabinie), dobra elastyczność i wyraźnie lepsza kultura pracy niż w podstawowych dieslach 1.6 CRDI. Plusem są także trwale wykonane elementy osprzętu – turbo, pompa paliwa, koło dwumasowe rzadko sprawiają problemy przed przebiegiem 200–250 tys. km. Części eksploatacyjne są łatwo dostępne i tanie, a konstrukcja znana jest w większości polskich warsztatów. Typowe wady tej serii to zapychanie filtra DPF przy dużym udziale jazdy miejskiej, sporadycznie awarie zaworu EGR i elektrycznych czujników (szczególnie temperatury spalin i kolektora dolotowego po 6–10 latach eksploatacji). Raportowano również wycieki oleju spod pokrywy zaworów i przewodów odmy. Przy dużym przebiegu (>200 tys. km) zdarzają się stuki łańcucha napędu pompy olejowej. W wersjach z automatem i na krótkich trasach użytkownicy czasem narzekają na spadki mocy i problemy z DPF. Opinie kierowców są zdecydowanie pozytywne: chwalą ten silnik za wysoką odporność na słabe paliwo i możliwość taniej eksploatacji, a przy regularnym serwisie nawet auta flotowe potrafią bez większych inwestycji przejechać ponad 300 tys. km. Podsumowując, 1.7 CRDI 115KM D4FD to kompromis między dynamiką, oszczędnością a bezawaryjnością – silnik godny uwagi na rynku wtórnym, szczególnie dla osób szukających niedrogiego, dużego kombi lub crossovera do jazdy na trasach.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.7 16V CRDI 115KM D4FD – Hyundai i40, Kia Carens, Hyundai...