Jednostka 1.7 16V CRDI 136KM D4FD była przez lata cenioną propozycją w większych kompaktach i SUV-ach koreańskich marek – Hyundai i40, Hyundai ix35, Kia Ceed, Kia Sportage. To konstrukcja czterocylindrowa, nowoczesna (wtrysk Common Rail Bosch, turbo VTG, 16-zaworowa głowica), o mocy 136 KM przy 4000 obr./min i imponującym momencie 320 Nm dostępnym już od 1750 obr./min. Zapewnia świetne przyspieszenie (ok. 10 s do 100 km/h w zależności od modelu), bardzo dobre osiągi w autostradzie oraz wysoką kulturę pracy nawet przy wyższych prędkościach. Największą zaletą odmiany 136KM jest wzorowa elastyczność, płynna praca i stabilność osiągów – użytkownicy doceniają ciszę oraz brak większych wibracji, nawet podczas przyspieszania. Zużycie paliwa w praktyce wynosi 5,5–6,5 l/100 km, a przy długiej trasie możliwe są jeszcze lepsze wyniki. Jednostka nie sprawia problemów z uruchamianiem zimą, szybko nagrzewa wnętrze, a rozrząd na pasku daje się przewidzieć i nie generuje zaskakujących kosztów (przegląd i wymiana co 120–160 tys. km). Po stronie wad należy wymienić: wrażliwość na zapychanie się filtra DPF w autach jeżdżących wyłącznie po mieście, sporadyczne wycieki z osprzętu turbo i kilka przypadków awarii zaworu EGR oraz czujników temp. spalin. Przy dynamicznej jeździe i krótkich odcinkach automatyczna skrzynia może powodować podwyższone spalanie. Niektórzy użytkownicy donoszą o głośniejszej pracy powyżej 3500 obr./min i sporadycznych szumach z okolic turbosprężarki na wysokich przebiegach (>220 tys. km). Atutem tej odmiany jest szeroka dostępność tanich zamienników, łatwy dostęp serwisowy i duże przebiegi możliwe bez poważniejszych awarii. Przy regularnym serwisie (wymiana oleju co 15 tys. km, czyszczenie EGR i DPF w trasie) silnik 1.7 CRDI D4FD 136KM to gwarancja taniej, przewidywalnej eksploatacji w dużym rodzinnym aucie.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.7 16V CRDI 136KM D4FD – Hyundai i40, Kia Sportage, Hyundai...