Silnik 1.7 16V CRDI D4FD – Hyundai i40, Kia Carens, Hyundai ix35, Kia Sportage – dane techniczne, opinie, wady i zalety

1.7 16V CRDI D4FD to cała seria diesli współczesnej ery Hyundaia/Kii – montowana szeroko w modelach Hyundai i40, ix35, Kia Carens, Ceed, Sportage i innych. Ta platforma silnikowa reprezentuje nowoczesną technologię Common Rail, szesnastozaworowy układ rozrządu, współpracę z zaawansowanymi skrzyniami biegów oraz systemem oczyszczania spalin. Zalety tej rodziny to trwałość głównych podzespołów, wysoka kultura pracy, dobra elastyczność i odporność na gorsze paliwo, a także niskie spalanie na tle konkurencji. Osprzęt turbo oraz filtr cząstek stałych DPF w większości wersji działa bezawaryjnie, o ile samochód nie jest używany tylko w mieście. Użytkownicy cenią bardzo niskie koszty wymian eksploatacyjnych: pasek rozrządu zwykle wymienia się za 700-900 zł, olej silnikowy przy każdym przeglądzie, a filtry są szeroko dostępne. Wady to typowe wycieki oleju po ustalonych przebiegach (szczególnie przewody odmy, uszczelki pokrywy), podatność EGR/DPF na zapychanie w cyklu miejskim i koszt regeneracji turbo po dużych dystansach. Modele z automatyczną skrzynią mają nieco wyższe zużycie paliwa i podatność na błędy układu DPF/EGR, przy czym regularne wypalanie DPF w trasie istotnie wydłuża żywotność całego układu. Mechanicy polecają tę rodzinę diesli za prostotę obsługi i relatywnie niskie koszty serwisu porównując do rozbudowanej już elektroniki konkurentów. To rozsądna propozycja do długiej, ekonomicznej eksploatacji, szczególnie przy długich przebiegach i do codziennej jazdy rodzinnej.