Silnik 1.7 8V TD 63 KM – Fiat – modele: Punto, Panda, Doblo, Idea – dane techniczne, opinie, wady i zalety

1.7 8V TD 63 KM to klasyczny włoski diesel montowany seryjnie w Fiatach Punto, Panda, Doblo i Idea od lat 90. aż do początku XXI wieku. Konstrukcja czterocylindrowa, z ośmiozaworową głowicą, pompowtryskiwaczami (bądź układem komorowym w starszych wersjach), turbo bez zmiennej geometrii i żeliwnym blokiem. Osiągi: 63 KM przy ok. 4400 obr./min i moment 120-130 Nm już od 2000 obr./min, co daje bardzo proste, ale trwałe rozwiązanie do spokojnej jazdy. Silnik uchodzi za niezniszczalny przy bazowym, regularnym serwisie (mechanicy porównują wytrzymałość dla flotówki lub taksówki do starych silników Mercedesa). W praktyce Fiaty z tym silnikiem przejeżdżają po 400–500 tys. km bez generalnego remontu, nawet gdy jeździły na tanim oleju. Zalety jednostki to: prostota, odporność na kiepskie paliwo, bardzo niska awaryjność osprzętu (turbo przechodzi nawet dwie regeneracje zanim wysiądzie), tanie części, naprawy możliwe do wykonania we własnym zakresie. Wady: brak rewelacyjnych osiągów – silnik praktycznie nie nadaje się do dynamicznej jazdy, głośny powyżej 3500 obr./min, dłuższe rozgrzewanie zimą oraz przeciętna elastyczność pod obciążeniem. Znane są przypadki wycieków oleju spod pokrywy zaworów oraz awarie świec żarowych, ale koszt ich wymiany jest niewielki. Zdarzają się także problemy z nierówną pracą (przy wtryskiwaczach po dużych przebiegach). Ogólnie jest to silnik, który wybierają świadomi użytkownicy szukający taniej, pewnej, absolutnie przewidywalnej eksploatacji do miasta, dostawczaka lub budżetowego kilkunastoletniego auta do „na dojazdy”.