Silnik 1.7 CDTI 101KM A17DT/A17DTL – Opel Astra H, Corsa D, Meriva B – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.7 CDTI 101KM A17DT/A17DTL to popularna jednostka Diesla stosowana w kluczowych modelach Opla. Zamontowana m.in. w Astrze H, Corsie D oraz Merivie B, znana jest z połączenia niezłej dynamiki z bardzo umiarkowanym spalaniem – nawet poniżej 5,5 l/100km w trasie. Czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik (1686 cm³) wyposażony w wtrysk common rail daleki jest od typowych awarii nowoczesnych Diesli, choć posiada swoje słabe strony. Użytkownicy wskazują na wysoką kulturę pracy po rozgrzaniu, solidność mechaniki oraz niezbyt wygórowane koszty typowej obsługi. Plusem silnika jest odporność na gorszą jakość paliwa oraz długa żywotność układu rozrządu (łańcuch). Jednak 1.7 CDTI wymaga regularnych wymian oleju i filtrów – to podstawa, by uniknąć awarii łańcucha rozrządu lub zapychania DPF. Najczęstsze problemy to awarie wtryskiwaczy, wypalanie DPF (przy jeździe miejskiej), wycieki oleju z uszczelniaczy wału i nieszczelności pompy wody. Zdarzają się upierdliwe, choć nie kosztowne, awarie czujników – przepływomierza, czujnika położenia wałka rozrządu czy zaworu podciśnienia. Opinie właścicieli dzielą się: ci, którzy dbają o serwis, są bardzo zadowoleni, natomiast użytkownicy zaniedbujący terminy wymian często narzekają na drobne, kumulujące się usterki. Zaletą jest szeroka dostępność części zamiennych i łatwość napraw mechanicznych, a serwisy Opla dobrze znają charakterystykę tej jednostki. Mimo upływu lat 1.7 CDTI wciąż broni się trwałością i niskimi kosztami codziennej eksploatacji, pod warunkiem zachowania dyscypliny serwisowej.