Silnik 1.7 CDTI 110KM Z17DTJ/A17DTJ pojawił się w gamie Opla jako udoskonalona, mocniejsza wersja znanych już silników 1.7 CDTI. Zyskał lepszy wtrysk, efektywniejszą turbosprężarkę oraz poprawione chłodzenie, co przełożyło się na poprawę elastyczności i nieco niższe spalanie w warunkach autostradowych – średnio od 4,7 do 5,5 l/100km. Czterocylindrowa, rzędowa konstrukcja o pojemności 1686 cm³ generuje 110KM i aż 280Nm momentu obrotowego przy 2300 obr./min, co daje niezły zapas siły zarówno w mieście, jak i na trasie. Za główne zalety użytkownicy uznają trwałość tej jednostki (egzemplarze bez problemu pokonują 350–400 tys. km), relatywnie niską emisję spalin, dobre osiągi i elastyczność, a także szeroką dostępność tanich zamienników. Wady to nadal duża wrażliwość na jakość oleju silnikowego (zbyt rzadka wymiana skutkuje problemami z rozrządem i zapychaniem kanałów olejowych), nieszczelności układu dolotowego, sporadyczne awarie filtra DPF oraz czujników sterujących pracą silnika. W przypadku jazdy głównie po mieście można spodziewać się częstszych problemów właśnie z filtrem DPF i zaworem EGR, natomiast przy długich trasach – możliwe zużycie układu turbo i ewentualne wycieki oleju. Opinie są jednak zgodne: to jednostka wytrzymała, kosztowna w serwisie tylko przy dużych zaniedbaniach, a odpowiednio eksploatowana odwdzięcza się komfortową, niedrogą jazdą i niewielką awaryjnością w porównaniu do konkurencyjnych diesli. Warto podkreślić, że regularne wizyty w serwisie, skrupulatna wymiana filtrów i korzystanie z dobrego paliwa wydłużają żywotność tej jednostki i pozwalają uniknąć najpopularniejszych awarii.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.7 CDTI 110KM Z17DTJ/A17DTJ – Opel Astra H, Meriva B, Corsa...