Silnik 1.7 CDTI ECOFLEX 110KM A17DTC A17DTE – Opel Corsa D, Astra J, Meriva B – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.7 CDTI ECOFLEX 110KM A17DTC A17DTEto nowoczesna wersja znanej i cenionej jednostki wysokoprężnej Opla, montowana w takich modelach jak Corsa D, Astra J, Meriva B od późnej pierwszej dekady XXI wieku. Zbudowana na bazie technologii Isuzu, ta jednostka czterocylindrowa, rzędowa, o pojemności 1686 cm³, jest wyposażona w nowoczesny system wtrysku Common Rail, turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz filtr cząstek stałych DPF w wersjach z normą Euro 5 i wyższą. Silnik generuje 110 KM i 260 Nm w zakresie od 1700 do 2500 obr./min, co zapewnia dynamiczną jazdę nawet z kompletem pasażerów. Do największych zalet tego silnika użytkownicy zaliczają bardzo niskie spalanie – realnie 5–5,5 l/100 km w trasie, znacznie podniesioną trwałość w stosunku do poprzedników, dobrą elastyczność i szeroką dostępność zamienników oraz części serwisowych w atrakcyjnych cenach. Pomimo stosunkowo skomplikowanego układu oczyszczania spalin (DPF, EGR), silnik jest przewidywalny w eksploatacji i dobrze znany serwisom w całym kraju, co znacząco obniża koszt potencjalnych napraw. Napęd rozrządu oparty na łańcuchu, a nie pasku, wyklucza konieczność kosztownych wymian co 60–100 tys. km, jednak wymaga regularnej kontroli napięcia i jakości oleju. Wadą tej wersji, szczególnie w jeździe miejskiej, jest skłonność do szybkiego zatykania DPF-u oraz notoryczne problemy z zaworem EGR – ich czyszczenie lub wymiana to typowe czynności przy przebiegach powyżej 120–150 tys. km. Zdarzają się też wycieki oleju z okolic pokrywy zaworowej czy przewodów, czasem usterki świec żarowych i drobnych czujników (skrzyni biegów, ciśnienia doładowania). Użytkownicy podkreślają, że tanie utrzymanie uzależnione jest od terminowych wymian oleju (zaleca się max. co 12 tys. km) oraz stosowania dobrej jakości paliwa – szczególnie w silnikach z normą Euro 5. Oceny kierowców są przeważająco pozytywne: doceniają jednostkę za niskie zużycie paliwa, niskie koszty serwisu i przyzwoitą trwałość, jeśli auto użytkowane jest regularnie w trasie i nie ignoruje się ostrzeżeń o wypalaniu DPF. Dla świadomego użytkownika to bardzo racjonalny wybór.