Silnik 1.7 R4 CDI 16V OM668.94 to znana w koncernie Daimlera wysokoprężna jednostka napędowa, montowana głównie w Mercedesach A klasy (W168), Vaneo oraz – w wersjach wyprodukowanych przez PSA – trafiająca także do Citroëna C3 i Peugeota 206 w ramach szerszej współpracy technologicznej. Jest to czterocylindrowy diesel z układem 16 zaworów, bezpośrednim wtryskiem Common Rail generowanym przez Bosch oraz turbosprężarką o stałej bądź zmiennej geometrii (w opcji). Moc silnika to 90–95KM przy 4200 obr/min, moment 180–200Nm już przy 1600obr/min. Do zalet jednostki należą znakomita elastyczność, cicha praca oraz niskie spalanie: nawet w dużym Vaneo można uzyskać średnie zużycie na poziomie 5,0–5,7l/100km, a w lżejszych autach PSA poniżej 5l/100km. Motor uchodzi za wyjątkowo wytrzymały przy regularnej wymianie oleju (znane są przebiegi ponad 400 tys. km bez kapitalnego remontu), a podatność na regenerację osprzętu jest zaletą dla warsztatów. Do wad należy zaliczyć złożoną konstrukcję – 16-zaworowa głowica i nowoczesne (jak na początek XXI wieku) systemy wtrysku mogą sprawiać trudności przy dużych przebiegach: awarie wtryskiwaczy, zaworu EGR lub przecieki z pompy wysokiego ciśnienia nie są rzadkością. Starsze egzemplarze mogą mieć problemy z turbodoładowaniem oraz luźnymi popychaczami zaworów. Niekiedy powraca temat zacinającego się rozrusznika (w A klasie to znana bolączka ze względu na specyficzną poprzeczną zabudowę silnika). Wielu użytkowników narzeka na słabą dostępność miejsca w komorze silnika Mercedesa, co utrudnia samodzielny serwis. Jednak w ogólnym rozrachunku OM668.94 jest udanym kompromisem: dobre osiągi, wysoka trwałość, oszczędność, ale wymagają sprawnego serwisu i uwagi na pierwsze objawy awarii wtrysku.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.7 R4 CDI 16V OM668.94 – Mercedes A W168, Vaneo, Citroën...