Silnik 1.7 R4 TDS 90 KM M41D17 – BMW – modele: E36, E46, E34, E39 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.7 R4 TDS o oznaczeniu M41D17 pojawił się w BMW serii 3 (E36, E46), a nawet w starszych E34 czy E39 jako ekonomiczna alternatywa wobec większych diesli z końca lat 90. Jednostka ta to czterocylindrowy diesel o pojemności 1665 cm³, z 8-zaworową głowicą, wtryskiem pośrednim i turbosprężarką bez intercoolera. Oferuje moc 90KM przy 4400 obr/min oraz 190Nm momentu od 2000 obr/min. Dzięki prostej konstrukcji, braku rozbudowanego osprzętu (brak koła dwumasowego, proste turbo, prosty rozrząd na pasku), uchodzi za niezawodną propozycję dla osób szukających tanich, trwałych jednostek. W użytkowaniu BMW z TDS-em można liczyć na zużycie paliwa w trasie na poziomie 5 l/100 km, a w mieście nie więcej niż 6,5 l/100 km. Opinie użytkowników chwalą ten silnik za nieskomplikowaną budowę, rewelacyjną podatność na naprawy i wyjątkową wytrzymałość mechaniczną – wielu właścicieli deklaruje przebiegi rzędu 400–500 tys. km bez grubszych remontów. Wady? Przede wszystkim kultura pracy – silnik jest głośny, szczególnie przy zimnych rozruchach, a porównując z kieszonkowym M47 czy M51 z tego okresu – generuje wyraźne wibracje powyżej 3000 obr/min. Typowe usterki to wycieki oleju z uszczelki pokrywy zaworowej, zużycie pompy wtryskowej, awarie świec żarowych i powolne nagrzewanie się w zimie. Niektórych zraża także brakiem dynamiki przy wyższej masie samochodu i minimalnym zapasem mocy do komfortowej jazdy z pełnym obciążeniem. Części zamienne są szeroko dostępne i tanie, regeneracja turbosprężarki czy pompy nie jest kosztowna. Ten motor BMW polecany jest dla osób szukających taniego, przewidywalnego diesla w solidnych nadwoziach – idealny do spokojnej jazdy na co dzień.