Silnik 1.8 16V Hybrid 2ZR-FXE to sprawdzona, niezwykle popularna jednostka hybrydowa o pojemności 1,8l, opracowana przez Toyotę do swoich układów napędu hybrydowego HSD (Hybrid Synergy Drive). Silnik bazuje na rzędowej czterocylindrowej 16-zaworowej konstrukcji z rozrządem DOHC i zmiennymi fazami rozrządu VVT-i, generuje moc rzędu 98KM (silnik spalinowy) oraz wspomagany przez silnik elektryczny daje moc systemową ok. 136-140KM. Maksymalny moment obrotowy to ok. 142Nm, a kod silnika 2ZR-FXE. Typ hybrydy to tzw. pełna hybryda (full hybrid) z możliwością jazdy w trybie elektrycznym na krótkich dystansach. Spotykany jest m.in. w modelach Toyota Prius, Auris Hybrid, Corolla Hybrid, Lexus CT200h. Średnie realne spalanie wynosi od 4 do 5l/100km w mieście i ok. 5-6l/100km w trasie, natomiast katalogowe to 3,4-3,9l/100km. Silnik słynie z wysokiej kultury pracy, bardzo cichej pracy, zwłaszcza w mieście oraz ponadprzeciętnej trwałości – przebiegi rzędu 300,000km nie są żadnym wyzwaniem. Wśród typowych usterek można wymienić: drobne wycieki oleju z uszczelek, problemy z układem chłodzenia (pierwotnie kiepska jakość cieczy chłodzącej), czasem występują piszczące paski osprzętu. Zestaw hybrydowy jest generalnie bezobsługowy, jednak po ok. 200-250 tys. mogą pojawić się spadki sprawności akumulatora trakcyjnego – koszt nowego to ok. 8-12 tys. zł, ale coraz popularniejsze są regeneracje. Koszty serwisu i napraw są umiarkowane, regularne przeglądy ograniczają ryzyko poważniejszych awarii. Brak klasycznego sprzęgła czy turbiny sprawia, że naprawy są tańsze niż w zwykłych dieslach czy turbo benzynach. Jednostka bardzo odporna na LPG; przy dobrze dobranej instalacji autogaz nie sprawia problemów. Silnik praktycznie niepodatny na tuning – układy hybrydowe są trudne w modyfikacjach. Idealny dla flot i rodzin – niskie spalanie, awaryjność poniżej średniej, doskonały do jazdy miejskiej, ale i trasy pokonuje bez problemu choć w dynamicznej jeździe moc hybrydy nieco spada.
Strona główna Silniki hybrydowe SILNIK 1.8 16V HYBRID 2ZR FXE – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE...