Silnik 1.8 Duratorq TDCi 110–115 KM DLD‑418 – Ford – modele: Focus, C‑Max, Kuga, S‑Max – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.8 Duratorq TDCi 110/115 KM to mocniejsza wersja rodziny DLD‑418, szeroko montowana w Fordach Focus, C‑Max, S‑Max i Kuga od połowy pierwszej dekady XXI wieku. Motor zachowuje identyczne walory techniczne co wersja 100 KM – żeliwny blok, głowica 8V, bezpośredni wtrysk (Common Rail), turbo, intercooler – lecz został wzbogacony o lepsze oprogramowanie sterownika oraz wyższą wydajność układu wtrysku. Dzięki temu dysponuje 110 lub 115 KM i momentem obrotowym rzędu 250–280 Nm, co zdecydowanie poprawia dynamikę i przyspieszenie. Największe atuty to: wysoka trwałość (duża tolerancja na gorszej jakości paliwo), odporność na błędy użytkownika, tani serwis i szeroka dostępność części. Ta odmiana daje już akceptowalne osiągi nawet w Kuga czy S‑Max (przy w miarę oszczędnej jeździe i braku dużego obciążenia). Średnie spalanie – od 5,5 do 7,0 l/100 km, rzadko przekracza 7,5 l nawet w warunkach miejskich. Typowe zalety: łatwa regeneracja turbo i wtryskiwaczy, prosta obsługa rozrządu, bardzo dobra baza wiedzy w warsztatach. Wady niestety podobne jak w wersji 100 KM: głośna praca i spore drgania przy zimnym starcie, podatność na awarie koła dwumasowego lub EGR przy eksploatacji głównie w mieście, okazjonalne przecieki spod pokrywy zaworów. Przy przebiegach 250–300 tys. km może dojść do zużycia pompy wysokiego ciśnienia lub wtryskiwaczy (szczególnie Delphi). Silnik nie przepada za bardzo długimi interwałami wymiany oleju – dla trwałości zalecana jest wymiana co 12–15 tys. km. Ogólnie rzecz biorąc, to jeden z pewniejszych diesli Forda dla użytkowników oczekujących kompromisu między elastycznością a kosztami eksploatacji – idealny do jazdy na długie dystanse i dla osób, którym nie zależy na sportowej dynamice.