Silnik 1.8 Duratorq TDCi 125 KM DLD‑418 – Ford – modele: Focus, C‑Max, Kuga, S‑Max – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.8 Duratorq TDCi 125 KMz rodziny DLD‑418 to najmocniejsza wersja klasycznego diesla Forda z lat 2004–2012, dostępna w Focusie, C‑Maxie, Kugze oraz S‑Maxie. Motor 1.8 TDCi 125 KM wyróżnia się podwyższonym ciśnieniem doładowania, mocniejszymi wtryskiwaczami i poprawionym oprogramowaniem. Przekłada się to na lepsze osiągi: 125 KM i 295 Nm (lub 320 Nm w trybie overboost) dostępnych już od niskich obrotów, dzięki czemu silnik zapewnia wyraźnie lepszą dynamikę szczególnie w cięższych modelach (Kuga, S‑Max). Średnie spalanie mieści się w zakresie 5,5–7,2 l/100 km – optymalne jak na segment i osiągi. Chwalony za wysoką trwałość mechaniki, odporność na duże przebiegi i łatwy, niezbyt kosztowny serwis (duża baza zamienników, prosta obsługa rozrządu, turbo, EGR). Opinie użytkowników podkreślają bezawaryjność przy regularnym serwisie, łatwość napraw i dobrą dostępność części. Wady obejmują klasyczne bolączki tej rodziny: wycieki z uszczelek, podatność na zużycie koła dwumasowego po przebiegu 200–250 tys. km, dość głośną pracę przy dużym obciążeniu oraz okazjonalne awarie pompy wysokiego ciśnienia lub EGR, najczęściej po bardzo dużych przebiegach. Silnik wymaga wymiany oleju najrzadziej co 15 tys. km (zalecane – częściej), a eksploatacja głównie miejska może sprzyjać osadzaniu się nagaru w kolektorze dolotowym. Podsumowując, jednostka 1.8 TDCi 125 KM nadaje się idealnie do używanego Forda dla osób ceniących rozsądne tempo jazdy, przewidywalność i niskie koszty obsługi, bez sportowych ambicji.