Silnik 1.8 TD 8V 90 KM Endura DE – Ford – modele: Escort, Fiesta, Ka, Courier – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.8 TD 8V 90 KM Endura DE Forda jest konstrukcją, która od lat kojarzona jest z prostotą, wytrzymałością i niskimi kosztami serwisowania. Stosowany w modelach Escort, Fiesta, Ka oraz Courier w latach 90. i początkach XXI wieku, uchodzi dziś za klasyka budżetowych diesli. Technicznie jest to silnik czterocylindrowy o pojemności 1753 cm³, wyposażony w pośredni wtrysk paliwa, ośmiozaworową głowicę, turbosprężarkę bez intercoolera oraz tradycyjny, mechaniczny rozrząd (napęd paskiem lub zębatkami, w zależności od wersji). Moc 90 KM i moment obrotowy ok. 180 Nm zapewniają przyzwoite osiągi w niewielkich Fordach, choć dynamika nie jest porażająca – najbardziej doceniana jest elastyczność przy niskich obrotach i bardzo niskie zużycie paliwa (4,7–5,5 l/100 km). Do głównych zalet użytkownicy zaliczają legendarną trwałość całej konstrukcji, odporność na kiepskie paliwo, dużą tolerancję na nieregularne wymiany oleju i tanie części zamienne. Silnik bez problemu wytrzymuje wysokie przebiegi – 400–500 tys. km nie jest rzadkością przy podstawowej dbałości. Bardzo prosta obsługa warsztatowa, brak nowoczesnej elektroniki i bardzo łatwa regeneracja wtryskiwaczy to kolejne atuty. Wady? Przede wszystkim dosyć głośna praca (typowy klekot przy zimnym starcie utrzymuje się nawet przez kilka minut), dość duże wibracje na biegu jałowym, a także powolne nagrzewanie się silnika w warunkach zimowych. Awaryjność dotyczy głównie pompy wtryskowej (LUCAS czy Bosch, z czasem potrafią przeciekać i tracić szczelność) oraz notorycznych wycieków oleju z rejonu uszczelki pod głowicą czy pokrywy zaworów. Przy przebiegach ponad 300 tys. km spotykane są też wycieki paliwa spod przewodów, kaprysy odpowietrzania się układu i sporadyczne awarie świec żarowych (utrudniające rozruch zimą). Opinie użytkowników są jednak najczęściej pozytywne – chwalą tę wersję za ekonomię, rozsądne koszty napraw i wytrzymałość, podkreślając, że to „prawdziwy diesel do pracy” – idealny na tanie auta, do nauki jazdy i do wszelkich zadań wokół domu, firmy czy gospodarstwa.