Silnik 1.9 16V Multijet 140 KM Fiata to jedna z najbardziej chwalonych wysokoprężnych jednostek Grupy FCA w segmencie kompaktów, crossoverów i lekkich aut użytkowych. Stosowany w takich modelach jak Bravo, Stilo, 500X oraz Ducato, bazuje na szesnastozaworowej głowicy, turbo o zmiennej geometrii, układzie common rail I/II gen. i bardzo wytrzymałym żeliwnym bloku. Oferuje moc 140 KM i moment rzędu 305–320 Nm (w zależności od wersji i rocznika). Opinie użytkowników podkreślają świetną dynamikę już od dolnych obrotów, relatywnie cichą pracę i znakomitą elastyczność na trasie. Do wyraźnych zalet należy bardzo niskie spalanie na tle mocy i masy – realnie 5,6–6,5 l/100 km przy normalnej jeździe, a także ogromna odporność na wysokie przebiegi: jednostki te niekiedy bez remontu osiągają 400 000 km i więcej. Części zamienne (zarówno oryginały, jak i zamienniki) są łatwo dostępne, a serwis znany każdemu niezależnemu warsztatowi. Wady silnika dotyczą głównie osprzętu – przy zaniedbanym serwisie pojawiają się problemy z turbo (nagar, wycieki oleju), wycieki spod uszczelek pokrywy zaworów czy nieszczelności intercoolera. Filtr DPF (obowiązkowy od pewnych roczników) wymaga regularnej jazdy poza miasto i może kosztować przy regeneracji. Ponadto notuje się drobne awarie koła dwumasowego przy przebiegach powyżej 200 tys. km oraz problemy z EGR (nagary, błąd check engine). W starszych egzemplarzach zdarza się kosztowny problem awarii wtryskiwaczy lub przepływomierza. Mechanicy zalecają regularne wymiany oleju i rozrządu. Ogólnie Multijet 1.9 16V 140 KM godzi ponadprzeciętną dynamikę ze znakomitą trwałością i tanimi serwisami – pewny wybór w klasie diesli segmentu C–D.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 16V Multijet 140 KM – Fiat – modele: Bravo, Stilo, 500X, Ducato...