Silnik 1.9 16V Multijet o mocach 150–170 KM to topowy wariant najsłynniejszego diesla Fiata stosowanego w modelach Stilo, Freemont, Doblo XL, Ducato, Croma, a także aut innych marek koncernu FCA. Charakteryzuje się szesnastozaworową głowicą, turbosprężarką o zmiennej geometrii, żeliwnym blokiem oraz wysokociśnieniowym common railem II generacji. Zakres mocy 150 do 170 KM oraz moment obrotowy 320–350 Nm zapewniają znakomite osiągi zarówno w lżejszych kompaktach, jak i autach rodzinnych czy lekkich vanach – przy zachowaniu rozsądnego spalania (5,6–7,5 l/100 km, zależnie od masy auta i stylu jazdy). Do najczęściej chwalonych zalet należą fenomenalna elastyczność na wszystkich biegach, legendarna trwałość mechaniki (spokojnie ponad 300 000 km bez napraw głównych przy regularnej obsłudze), dobra kultura pracy oraz bardzo solidny układ smarowania i chłodzenia. Zdaniem użytkowników na plus zasługuje łatwość tuningu softowego, powszechność zamienników i niezłe ceny napraw typowych usterek. Wady? Największą bolączką przy niektórych przebiegach jest awaryjność kół dwumasowych (szczególnie w mocniejszych wersjach i autach dostawczych), wycieki spod pokrywy zaworów, sporadyczne awarie EGR oraz zapchanie DPF (przy jeździe miejskiej). Pojawiają się wycieki oleju z turbo, konieczność wymiany przewodów wtryskowych lub pompy wody przy dłuższym przebiegu, no i typowe dla diesli tej generacji nagary w kolektorze ssącym. Opinie kierowców są bardzo pozytywne – jeśli silnik regularnie dostaje nowy olej i filtry, jest praktycznie nie do zdarcia. Mechanicy podkreślają także, że Multijet 1.9 16V idealnie łączy moc, trwałość oraz dostępność tanich części.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 16V Multijet 150–170 KM – Fiat – modele: Stilo, Freemont, Doblo, Ducato...