Silnik 1.9 16V Multijet Twin-Turbo 190 KMto topowa wersja legendarnego diesla Fiata z końca lat 2000, przeznaczona do wymagających modeli takich jak Alfa 159, Fiat Croma, Freemont czy dostawcze Ducato. Konstrukcja bazuje na żeliwnym bloku, 16-zaworowej głowicy, z zaawansowanym common railem oraz dwoma turbosprężarkami – jedna niskociśnieniowa, druga wysokociśnieniowa, co pozwala uzyskać 190 KM i 400 Nm już przy 2000 obr./min. Taka architektura gwarantuje ponadprzeciętną elastyczność, spektakularne przyspieszenie (do 100 km/h w okolicach 8 s w Alfie 159) i niesamowitą „ciągotę” do wysokich prędkości, przy średnim spalaniu w trasie 6,5–7,2 l/100 km. Użytkownicy tych modeli chwalą silnik za szeroką dostępność momentu, przyspieszenie na każdym biegu i aż „benzynową” reakcję na gaz – Twin-Turbo prawie całkowicie eliminuje efekt turbodziury znany z jednostek z jednym turbo. Wysoką kulturę pracy osiągnięto dzięki specjalnemu wyciszeniu pokrywy zaworowej i zastosowaniu hydraulicznych popychaczy. Do największych zalet należy wytrzymałość bloku i przekładni, możliwość osiągania bardzo dużych przebiegów (nawet 350–400 tys. km bez remontu kapitałowego przy regularnym serwisie), szeroka dostępność części oraz elastyczność jazdy na trasie i z pełnym obciążeniem, co doceniają kierowcy Ducato i Freemonta. Nie obyło się jednak bez wad – największa to niestety złożoność konstrukcyjna. Układ podwójnego doładowania wymaga nieskazitelnie czystego oleju (zalecane wymiany co 10–12 tys. km) oraz oryginalnych filtrów – zaniechania prowadzą do przegrzewania małej turbiny i kosztownych napraw obu sprężarek. Częstym problemem są „choroby wieku dziecięcego”: wycieki układu chłodzenia, awarie EGR i DPF przy eksploatacji miejskiej, czasami problemy z panewekami po dużych przebiegach. W modelach tuż po gwarancji pojawiały się usterki kolektora ssącego (klapki wirowe ulegają uszkodzeniu lub zapiekają się). Dodatkowo, w autach z przebiegami ponad 250 tys. km, użytkownicy zgłaszają wibracje związane z układem napędowym, spadki mocy spowodowane zapchaniem wtryskiwaczy lub sadzą. Mechanicy podkreślają konieczność czyszczenia kolektora dolotowego i okresowego serwisu układu dolotowego. Opinie są jednak bardzo pozytywne: jeśli ktoś szuka niezrównanej dynamiki, wysokiego momentu w trasie, a gotów jest zadbać o doskonały serwis, silnik 1.9 16V Multijet Twin-Turbo daje bardzo dużo satysfakcji, długość bezproblemowej eksploatacji i wciąż korzystnie wypada na tle nowszych konstrukcji konkurencji.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 16V Multijet 190 KM Twin‑Turbo – Fiat – modele: Freemont, Ducato, Alfa...