Silnik 1.9 16V TiD 150KM Z19DTH – Saab 9-3, Opel Signum, Fiat Croma – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.9 16V TiD Z19DTHo mocy 150 KM to jedna z najbardziej rozpoznawalnych jednostek diesla w autach klasy średniej w połowie pierwszej dekady XXI wieku. Produkowany przez General Motors we współpracy z Fiatem, znalazł zastosowanie w Saabie 9-3, Oplu Signum czy Fiacie Croma. Główne dane techniczne: pojemność 1910 cm³, 16-zaworowa głowica, system wtrysku Common Rail, turbo o zmiennej geometrii, moc 150 KM przy 4000 obr./min, moment obrotowy 320–350 Nm dostępny już od 2000 obr./min. Słynie z bardzo dobrego przyspieszenia (9 s do setki w Saabie, 9,5 w Croma), wyjątkowej elastyczności i niskiego hałasu na trasie. Wielką zaletą jednostki Z19DTH jest relatywna prostota konstrukcji – wtryskiwacze Siemens 110 (później Bosch), koło dwumasowe o dużej wytrzymałości, rozrząd na pasku oraz bardzo wytrzymały żeliwny blok pozwalający na przebiegi nawet powyżej 400 000 km bez remontu głównego przy regularnej wymianie oleju (najlepiej co 10 – 12 tys. km). Użytkownicy chwalą wysoką dynamikę i niskie zużycie paliwa (średnio 6–7 l/100 km w cyklu mieszanym), a także dobrą dostępność zamienników i czujników serwisowych. Do największych wad należy bardzo szybkie zużycie lub awarie klap wirowych kolektora ssącego (objawia się nierówną pracą silnika, błąd check engine i spadek mocy), a także spore koszty ich naprawy. Problemem bywa układ EGR: zatyka się sadzą, powodując wypadanie mocy, i wymaga częstego czyszczenia. Wadą jest również filtr cząstek stałych – przy krótkich, miejskich trasach notorycznie zapycha się i wymaga wypalania lub kosztownej regeneracji/wymiany. Zdarzają się trudności z elektroniką, zwłaszcza przy przebiegach 200 tys. km plus: czujnik ciśnienia doładowania, zapłon, czujniki temperatury. Przy wysokich przebiegach sporadycznie pojawiają się wycieki oleju z pokrywy zaworowej i nieszczelności turbo. Mechanicy na rynku wtórnym ostrzegają, by unikać modeli z niepewną historią serwisową, bo duże zaniedbania mogą szybko skończyć się awarią główną. Podsumowując: Z19DTH to silnik, który odpowiednio serwisowany i regularnie wypalający DPF będzie bardzo dobrą propozycją dla wymagających kierowców szukających kompromisu między dynamiką a niezawodnością w trasie.