Silnik 1.9 8V JTD 100–105 KM – Fiat – modele: Punto, Bravo, Alfa 147, Lancia Y – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.9 8V JTD o mocy 100–105 KMto filar gamy Fiata (i koncernu FCA) od końca lat 90. po połowę drugiej dekady XXI w. Montowany w modelach Punto, Bravo, Alfa 147 oraz Lancia Y, jest jedną z najdłużej produkowanych i najmniej awaryjnych jednostek diesla epoki common rail. Silnik czterocylindrowy, 1910 cm³, ośmiozaworowy, z turbo o stałej lub zmiennej geometrii, generuje moc 100–105 KM oraz moment 200–200 Nm. Największą zaletą tej odmiany jest rewelacyjna trwałość: przebiegi powyżej 350 tys. km bez remontów są powszechne (przy terminowych wymianach oleju i filtrów), a blok silnika oraz głowica uchodzą za odporne na typowe awarie znane z nowszych common railów. Eksperci i użytkownicy chwalą ekonomię (4,5–6,0 l/100 km nawet w większych modelach), prostą obsługę warsztatową (łatwy rozrząd na pasku, łatwa wymiana filtrów i świec żarowych), wysoką odporność na paliwo średniej jakości oraz dużą bazę tanich zamienników. Wersje bez DPF są wręcz niezniszczalne – największe ryzyko awarii dotyczy turbo (żywotność ok. 200–250 tys. km) oraz wtryskiwaczy (rzadziej niż w nowych generacjach). Notowane wady: stosunkowo głośna praca na niskich obrotach, drgania (to silnik starej szkoły), podatność na uszkodzenia chłodnic, wycieki spod pokrywy zaworowej oraz zużycie poduszek silnika. Niektórzy użytkownicy narzekają na czasami „mulaste” zachowanie przy bardzo niskich obrotach i ograniczony zakres elastyczności w porównaniu do nowszych common raili. Pod względem ogólnej trwałości i taniej eksploatacji – 1.9 JTD 8V to jeden z najlepszych wyborów na rynku wtórnym, szczególnie dla osób, które chcą auto na lata, nieplanowanych wypraw za granicę oraz tańszą, niezawodną alternatywę do samochodów firmowych, rodzinnych i pierwszych diesli miejskich.