Silnik 1.9 8V JTD o mocy 110–115 KM to jedna z najważniejszych jednostek wysokoprężnych w historii koncernu FIAT i marek powiązanych (Alfa Romeo oraz Lancia). Debiutował pod koniec lat 90. jako jeden z pierwszych masowo stosowanych diesli z układem wtrysku Common Rail (system UniJet), wyznaczając nowe standardy trwałości, oszczędności oraz komfortu jazdy. Motor ten ma prostą, żeliwną konstrukcję, cztery cylindry, wałek rozrządu napędzany paskiem, 8-zaworową głowicę oraz klasyczną, wydajną turbosprężarkę – w tej wersji turbo jest już sterowane elektronicznie, a intercooler zapewnia dobre chłodzenie powietrza dolotowego. Największą zaletą silnika w oczach użytkowników są osiągi – 110–115 KM przy maks. 255–275 Nm (w zależności od wersji i wtrysku), przy realnym zużyciu paliwa na poziomie 5,5–6,2 l/100 km i gotowości do wyprzedzania nawet w pełni załadowanym samochodem. Motor jest trwały: regularnie spotykane przebiegi grubo przekraczające 350–400 tys. km nie są niczym wyjątkowym. Dobrą opinię buduje także bardzo prosta, tania obsługa i dostęp do zamienników praktycznie w każdym warsztacie. Użytkownicy chwalą silnik również za cichość, wysoką kulturę pracy oraz odporność na średniej jakości paliwo. Wadą typową dla tej serii są wycieki z przewodów paliwowych, przecieki spod dekla zaworowego, a także notoryczne awarie przepływomierza (pojawiające się np. trudności z rozruchem lub spadki mocy). Przy ponad 200 tys. km mogą zużyć się poduszki silnika i zawory EGR (nagary, kopcenie, spadek mocy), a po bardzo dużych przebiegach typową naprawą jest regeneracja wtryskiwaczy lub turbosprężarki. Dla wersji montowanych w Alfie Romeo oraz Lanci Lybra specyficznym kłopotem są także wycieki oleju z turbiny i szybciej zużywające się dwumasowe koło zamachowe. Ważnym minusem jest relatywnie powolne nagrzewanie się zimą. Ogólna opinia: najtrwalszy i najłatwiejszy w codziennej eksploatacji diesel Fiata – przy dbaniu o wymiany oleju nie straszne mu i rekordowe dystanse, a dobre osiągi i niskie spalanie, umiarkowana liczba awarii oraz tanie części sprawiają, że na rynku wtórnym te auta cieszą się dobrą sławą wśród kierowców szukających niezawodnej klasyki.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 8V JTD 110–115 KM – Fiat – modele: Bravo, Stilo, Alfa 147,...