Silnik 1.9 JTD UniJet to pierwsza generacja wysokoprężnych diesli Fiata oraz pochodnych marek (Alfa Romeo, Lancia) z systemem Common Rail, znana też pod nazwą UniJet. Używany w modelach Punto, Bravo, Stilo i Alfie 147, miał moc od 80 do 115 KM; wszystkie były 8-zaworowe z jedną turbosprężarką. Oferował dwie zasadnicze różnice w stosunku do poprzedników: wtrysk direct oraz nowoczesny system zarządzania pracą turbo i bardziej ekonomiczny układ chłodzenia, co zapewniło znacznie lepszą elastyczność i niższe zużycie paliwa. Użytkownicy podkreślają trwałość i odporność na polskie paliwo, silnik nie ma DPF ani dwumasy (do 2003 roku), co czyni go bardzo tanim w dłuższej eksploatacji. Wersje do Bravo czy Stilo praktycznie nie sprawiały problemów poza drobnymi wyciekami, rozklekotaniem turbo po wysokich przebiegach i typowo włoskim problemem z EGR (zapychanie kolektora i przewodów). Mechanicy często polecają tę wersję dla osób, które szukają auta używanego na wiele lat. Największą zaletą jest niskie spalanie (ok. 5–6 l/100 km), bardzo tania obsługa eksploatacyjna i duża baza zamienników. Opinie użytkowników, choć nie są jednorodne (niektórzy narzekają na niską kulturę pracy, hałas i brak mocy przy dużym obciążeniu), wskazują na wybitną długowieczność i łatwość napraw (brak pompowtrysków, prosta wymiana rozrządu, łatwy dostęp do wtryskiwaczy). Wśród wad – typowa utrata kompresji po ok. 350–400 tys. km, wycieki spod dekla i dolotu, sporadyczne awarie alternatora po 150 tys. km. Wadą jest słabe nagrzewanie zimą i łatwe oblodzenie przewodów. Podsumowując: JTD UniJet to jeden z najtańszych i najbardziej niezniszczalnych diesli z przełomu wieków – idealny na samochód roboczy, dla kierowców jeżdżących spokojnie, szukających taniej eksploatacji przez wiele lat.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 8V JTD UniJet – Fiat – modele: Punto, Bravo, Stilo, Alfa...