Silnik 1.9 CDTI Z19DTL o mocy 100 KM to niższa odmiana znakomitej jednostki Z19DT Fiata/GM, stosowana w Oplach Astra H, Zafira B i Vectra C. Cechuje się prostą, 8-zaworową głowicą z rozrządem na pasku, turbo o zmiennej geometrii oraz dość trwałym common railem Bosch. Silnik osiąga 100 KM przy 3500 obr./min i moment 240 Nm — nie imponuje dynamiką, ale jest niemal niezniszczalny: większość egzemplarzy osiąga 350 tys. km bez generalnych napraw. Zaletą tej odmiany jest jej prosta mechanika (brak klap wirowych, mniej elementów do awarii), dostępność tanich części i niskie spalanie: realnie 5,4–6,0 l/100 km. Użytkownicy chwalą cichą pracę, trwałe turbo i tanią obsługę. Wady obejmują ospałą reakcję na gaz przy obciążeniu, problemy z wyciekami oleju, zapychającym się EGR, szybko zużywającą się dwumasą w starszych egzemplarzach oraz ewentualne kłopoty z elektroniką sterującą wtryskiem. Mechanicy ostrzegają, by nie przeciągać wymiany oleju i tankować dobrej jakości paliwo — w przeciwnym razie po 280–300 tys. km możliwe pierwsze symptomy zużycia pompy i wtryskiwaczy. Mimo tych uwag Z19DTL to uniwersalny wybór dla ekonomicznych, przewidywalnych kierowców, szukających taniego diesla z dużą ilością zamienników i dobrą bazą mechaników.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 CDTI 100KM Z19DTL – Opel Astra H, Zafira B, Vectra...