Silnik 1.9 CDTI 120KM Z19DT to bestseller Opla i kluczowy motor Fiata/GM, znany z modeli Astra H, Zafira B, Vectra C i Signum. Moc uzyskiwana jest z 8-zaworowej głowicy, turbo o zmiennej geometrii i precyzyjnego wtrysku common rail Bosch. Konstrukcja pozwala na imponującą trwałość (nawet ponad 400 tys. km bez poważnych ingerencji), cichą pracę, dobry zapas momentu (280 Nm), łatwość utrzymania i tanią regenerację turbosprężarek. Zaletą jest również łatwa wymiana paskowego rozrządu oraz przewidywalność drobnych usterek. W codziennej eksploatacji silnik chwalony jest za ekonomię (5,0–6,2 l/100 km), wytrzymałość i relatywnie niski koszt części. Użytkownicy podkreślają jednak, że najbardziej boli szybkie zużycie koła dwumasowego i sprzęgła przy ostrym traktowaniu, skłonności do nagaru w dolocie przy częstej jeździe miejskiej oraz wycieki z krócców i pokrywy zaworów. Sporadycznie trafiają się awarie wtryskiwaczy oraz czujników doładowania (po większych przebiegach). Silnik świetnie daje się tuningować — podniesienie mocy o 10–15 KM nie obniża jego żywotności. Reasumując: CDTI Z19DT 120KM to „żelazny” fundament flot i rodzin — prostota, tania eksploatacja, względna niezawodność, pod warunkiem typowej dla diesla dbałości o jakość paliwa i regularne serwisy, zwłaszcza w zakresie DPF, EGR i wymiany rozrządu.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 CDTI 120KM Z19DT – Opel Astra H, Vectra C, Zafira...