Silnik 1.9 CDTI Z19DT to słabsza, ale solidniejsza wersja diesla z włoskimi korzeniami – bazuje na tej samej rodzinie JTD/Multijet Fiata i jest szeroko stosowany w Oplu Vectra C, Astrze H oraz Zafirze B. Oferuje 120 KM i 280 Nm momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie obrotów (1500-2750 obr./min), zapewniając przyzwoitą dynamikę (Astra H: ok. 11 s do setki) i bardzo dobre przyspieszenie środkowe. Rozrząd realizowany jest na pasku, głowica ma 8 zaworów – to sprawia, że motor jest prostszy (i bardziej odporny mechanicznie) niż mocniejszy brat 16V. Zaletą Z19DT jest odporność na zaniedbania serwisowe – silnik bez regularnego czyszczenia systemu dolotowego i wymiany oleju wybacza znacznie więcej. Realne spalanie w długodystansowych egzemplarzach zbliża się do 5,5–6 l/100 km, a przy spokojnej jeździe możliwe jest zejście poniżej 5 litrów. Użytkownicy zwracają uwagę na dużo tańszy serwis niż w wersji 150KM, niższą awaryjność dwumasy, rzadsze problemy z wtryskiem i turbo oraz minimalną liczbę drogich, awaryjnych komponentów. Ten silnik lubią zwłaszcza właściciele flot oraz osoby pokonujące duże dystanse. Wady: wyeksploatowane egzemplarze mają tendencję do typowych bolączek diesli – zużycie pompy wtryskowej (Delphi), nieszczelności uszczelek, wycieki oleju spod pokrywy zaworów, częste kontrole EGR i tendencję do powstawania nagaru w kolektorze dolotowym. Bywają również awarie sprzęgła, zwłaszcza w połączeniu z niskimi temperaturami (objawy: szarpanie, piskające koło dwumasowe). Typowe przebiegi bez poważnych napraw to 300 tys. km wzwyż – rekordziści deklarują nawet 500 tys. km, szczególnie przy jazdach głównie na autostradach i trasach. Opinie kierowców są bardzo pozytywne: zgodność z ekologią (DPF w wybranych wersjach), łatwo dostępne zamienniki i przewidywalność serwisowa budują wysokie zaufanie do tej konstrukcji. Do minusów zalicza się czasem ospałą reakcję na gaz oraz delikatnie wyższe spalanie w mieście, a także wibracje na biegu jałowym. Podsumowując: Z19DT to klasyczny silnik polecany na długie lata do sprawdzonej, taniej jazdy bez dużych kosztów – szczególnie, jeśli użytkownik będzie regularnie wymieniać olej i filtry oraz nie zwlekał z regeneracją EGR/turbo.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 CDTI Z19DT – Opel Vectra C, Astra H, Zafira B...