Silnik 1.9 D 8V XUD9A to flagowa propozycja PSA w latach 90. dla modeli kompaktowych i rodzinnych – Peugeot 306, 405 oraz Citroën ZX. Ośmioklapowa jednostka wolnossąca z mechanicznym wtryskiem Bosch/Delphi osiągała moc 68–71 KM oraz maksymalny moment 125–130 Nm już od 2,200 obr./min. Jednostka ta, dzięki żeliwnemu blokowi i prostej 8-zaworowej głowicy, była niesamowicie odporna na zaniedbania – wystarczyła regularna wymiana oleju i filtrów, by przejechała nawet 500 tys. km bez generalnego remontu. Użytkownicy tych silników doceniają oszczędność – spalanie w granicach 5–6 l/100km, minimalny pobór oleju oraz wręcz „traktorową” prostotę obsługi warsztatowej: każdy mechanik „na wsi” umie je rozebrać i złożyć. Duży komfort to brak osprzętu typowego dla nowych diesli (brak EGR, turbo, elektroniki komputera ECU), co praktycznie eliminuje poważne naprawy i czyni serwisowanie banalnie tanim. Opinie właścicieli podkreślają długowieczność, braki wycieków spod głowicy, niskie koszty części i świetną odporność na kiepskie paliwo, ale także odnotowują słabą dynamikę pod obciążeniem, głośność oraz wolne nagrzewanie wnętrza zimą. Typowe wady po latach to wycieki pompy wtryskowej, sparciałe przewody paliwowe oraz czasem przedmuchy spod głowicy i pokrywy zaworowej. Po przebiegach 300–400 tys. km typowe są już konsumpcja oleju i powolny spadek kompresji. Niemniej jednak, motor XUD9A to jeden z najbardziej kultowych diesli prostych, które doceniają nawet dzisiejsi eksperci za legendarne przebiegi i minimalizm obsługowy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 D 8V 68–71KM XUD9A – Peugeot 306, Citroën ZX, Peugeot...