Silnik 1.9 D 8V 1WZ o mocy 70 KM to japońska alternatywa dla europejskich prostych diesli z lat 90., montowana głównie w Toyocie Corolla (E10/E11) i wybranych modelach użytkowych. Jest to czterocylindrowa, żeliwna jednostka z klasyczną, 8-zaworową głowicą, bez turbo i wyrafinowanej elektroniki – z napędem rozrządu na pasku i mechanicznym wtryskiem Denso. Oferuje 70 KM i ok. 125 Nm momentu, co przy masie Corolli pozwala na sprawną jazdę miejską i umiarkowaną dynamikę na trasie (przyspieszenie do 100 km/h ok. 16 s). Największym atutem silnika pozostaje niezawodność i wręcz legendarna żywotność – bez poważnego remontu wiele egzemplarzy dojeżdża do 400–500 tys. km. Motor jest bardzo oszczędny (spalanie średnie to 4,5–5,5 l/100km), a jego obsługa – bajecznie tania: rozrząd do wymiany co 80–100 tys. km, części oryginalne i zamienne są szeroko dostępne i niedrogie. Silnik bardzo dobrze toleruje różne rodzaje paliwa, a usterki (wycieki z pompy wtryskowej, psujące się uszczelki pod pokrywą zaworową, sporadyczny nagar na zaworach) są łatwe do usunięcia i przewidywalne. Użytkownicy chwalą cichy rozruch, odporność na mrozy, niską awaryjność osprzętu i prostotę domowych napraw. Tradycyjne wady: słaba dynamika powyżej 90 km/h, konieczność redukcji przy wyprzedzaniu, głośna praca na wysokich obrotach, umiarkowanie efektywne ogrzewanie w zimie oraz wycieki oleju po latach. Silnik nie lubi ekstremalnych przeciążeń i zaniedbań serwisowych, ale w normalnej eksploatacji trudno o lepszy wybór w segmencie budżetowym. Podsumowując, 1.9 D 8V 1WZ to motor, który wybierają osoby szukające świętego spokoju: oszczędności, trwałości i najprostszej obsługi mechanicznej – Toyota po raz kolejny udowodniła, że potrafi zrobić silnik „nie do zdarcia”, nawet bez elektroniki i turbo.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 D 8V 70KM 1WZ – Toyota Corolla – dane techniczne,...