Silnik 1.9 D 8V DW8B – Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Peugeot 206 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.9 D 8V DW8B to legendarna jednostka wysokoprężna z rodziny PSA, stosowana szeroko w użytkowych modelach Peugeot Partner, Citroën Berlingo oraz autach osobowych takich jak Peugeot 206. Ten czterocylindrowy, wolnossący diesel o pojemności 1868 cm³ jest jednym z ostatnich przedstawicieli prostych, mechanicznych jednostek diesla znanych z lat 90. i początku XXI wieku. Głowica 8-zaworowa, klasyczne pośrednie wtryski (układ wtryskowy Lucas/Delphi), brak turbo i minimalny poziom elektroniki pozwalają na niezwykle niskie koszty obsługi i serwisowania. Moc maksymalna to 69 KM przy 4600 obr./min, a moment obrotowy 125 Nm przy 2500 obr./min, co znacząco ogranicza dynamikę pojazdu – Partner czy Berlingo z tym silnikiem nie są demonami szybkości, jednak absolutnie wystarczają do codziennych, gospodarczych zastosowań. Ogromną zaletą tej jednostki jest trwałość – nie są rzadkością przebiegi sięgające 400–500 tys. km na fabrycznym osprzęcie, pod warunkiem stosowania regularnych wymian oleju oraz filtrów. Użytkownicy szczególnie cenią DW8B za właściwości rozruchowe w niskich temperaturach i odporność na gorszej jakości paliwo. Silnik doskonale nadaje się do jazdy na krótkich i średnich dystansach, nie ma też problemu z „dogrzewaniem się” nawet zimą. Wady jednostki wynikają głównie z braku turbo – to przede wszystkim bardzo przeciętna dynamika (spore kłopoty z wyprzedzaniem na trasie, szczególnie pod obciążeniem) i głośna praca na wyższych obrotach. Motor bywa też podatny na drobne wycieki oleju z uszczelki pokrywy, cieknące przewody paliwowe oraz zużycie pompy wtryskowej (najczęściej po bardzo wysokich przebiegach). Sporadycznie występują awarie świec żarowych oraz przecieki płynu chłodzącego z okolic uszczelniaczy i przyłączeń nagrzewnic. Mimo wszystko, DW8B pozostaje ulubionym wyborem flot, taksówkarzy i osób ceniących bezawaryjność oraz niskie koszty utrzymania. To silnik na dekady – idealny do auta pracującego, na działkę lub do codziennego „wożenia rzeczy”.