Silnik 1.9 D 8V XUD9A to kolejny klasyk spod znaku PSA – montowany na szeroką skalę w latach 90. i pocz. XXI w. w Peugeotach 306, 405, Citroënach Xsara, ZX oraz w wielu lekkich autach użytkowych. Oznaczenie XUD9A dotyczy wersji o mocy 69 lub 71 KM przy ok. 4600 obr./min, z momentem obrotowym ok. 125–130 Nm osiąganym przy 2000–2200 obr./min. Jest to diesel bez turbo, z pośrednim wtryskiem (pompa Lucas, rzadziej Bosch), głowicą 8-zaworową i żeliwnym blokiem. Zaletą tej konstrukcji jest jej archaiczna prostota: rozrząd na pasku, minimum elektroniki, brak koła dwumasowego oraz sterowanych elektronicznie elementów (pompa ręczna, mechaniczne sterowanie dawką paliwa). Popularność zawdzięcza niemal legendarnej trwałości – XUD9A znosi przebiegi powyżej 400 tys. km na oryginalnych podzespołach i nie wymaga drogich napraw, jeśli pilnuje się podstawowych serwisów. Użytkownicy cenią niskie spalanie – ok. 5,0–6,0 l/100 km – oraz ogromną tolerancję na kiepskie paliwo i „stare” oleje, zaś mechanicy chwalą łatwą obsługę i znakomicie opisane procedury napraw. Wady? Zdecydowanie przeciętna dynamika – do ok. 100 km/h przyspieszanie odbywa się bez entuzjazmu, z kompletem pasażerów na trasie konieczne częste redukcje biegów. To silnik bardzo głośny powyżej 3500 rpm, o znaczących drganiach na biegu jałowym. Starsze egzemplarze cierpią na wycieki spod głowicy (przedmuchy, korozje pokrywy zaworów), przecieki z pompy paliwa, awarie świec żarowych czy notoryczną korozję dolnych mocowań osprzętu. Jednak ogromnym plusem jest taniość i dostępność części – nawet poważny remont nie nadwyręża budżetu, a wiele napraw wykona każdy doświadczony mechanik. Dla poszukujących bezproblemowej eksploatacji i „diesla na lata” XUD9A jest wyborem nie do pobicia wśród klasyków francuskiej motoryzacji.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 D 8V XUD9A – Peugeot 306, Citroën Xsara, Peugeot 405,...