Silnik 1.9 DCI 90–92KM F9Q – Renault Megane, Scenic, Kangoo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.9 dCi 90–92KM (F9Q) to „słabsza” wersja tej samej konstrukcji, którą znaleźć można w Renault Megane, Scenic czy Kangoo. Motor ten pozbawiony jest bardziej skomplikowanego turbo (ma prostą sprężarkę – zwykle Garret), oferuje moc 90 lub 92 KM i moment 200–220 Nm, dzięki czemu łatwiej znosi zaniedbania serwisowe i jest mniej podatny na awarie niż mocniejsza 120-konna odmiana. Opinie użytkowników koncentrują się na bardzo niskim spalaniu – 4,7–5,6 l/100 km, znacznej odporności na gorsze paliwo i osprzęt, który często wytrzymuje powyżej 300 tys. km bez generalnego remontu. Podoba się też cicha praca jednostki, łatwość napraw i szeroka dostępność zamienników. Największymi problemami są wycieki z przewodów paliwowych, sporadyczne problemy z EGR, możliwe przecieki spod pokrywy zaworów i relatywnie szybkie zużywanie się wtryskiwaczy po ok. 200 tys. km – jednak na tle mocniejszych wersji DCI, tutaj awarie „turbodziury”, panewek i gwałtowne zatarcia są znacznie rzadsze. Mechanicy polecają tę odmianę do flot i trudnych warunków, a wielu użytkowników deklaruje ponad 300–350 tys. km minimalnych kosztów za serwis. Wadą jest natomiast odczuwalny brak dynamiki przy wyprzedzaniu czy na autostradzie – nie jest to motor do dynamicznej jazdy pod pełnym obciążeniem. Podobnie jak wszystkie F9Q, najlepiej znosi jazdę na trasach i autostradach, a krótkie trasy miejskie mogą przyczynić się do zapchania EGR lub problemów z uszczelką pod głowicą. Najważniejsze dla trwałości jest regularna wymiana oleju (najlepiej co 10–12 tys. km) oraz filtrów, a przy wyższych przebiegach – szybka reakcja na drobne wycieki. Wersja 90/92 KM F9Q pozostaje atrakcyjna dla tych, którym nie zależy na osiągach, ale chcą mieć taniego „woła roboczego” do spokojnej jazdy.