2.0 BITDI 16V CR 240KM EA288 jest nowoczesną jednostką wysokoprężną z podwójnym doładowaniem, należącą do najnowszych silników diesla koncernu Volkswagen. Montowany jest w Volkswagensach Passat B8, Tiguanie i Transporterze T6. Wersja dwuturbinowa generuje 240KM przy 4000 obr./min i aż 500 Nm w zakresie 1750–2500 obr./min, co zapewnia doskonałe osiągi nawet w dużych i ciężkich autach – Passat B8 SW 0–100 km/h w 6.1s (!). Zastosowano tutaj bardzo zaawansowany układ wtrysku Common Rail (ciśnienie do 2000 barów), intercooler, dwie turbosprężarki współpracujące w układzie sekwencyjnym, wtrysk AdBlue (SCR – norma Euro 6) oraz elektroniczny system zarządzania.Zalety:wybitna elastyczność silnika (ciągnie już od 1400 obrotów), wysoka kultura pracy, prawie benzynowa reakcja na gaz, znakomite zestopniowanie ze skrzyniami DSG, umiarkowane spalanie na trasie (ok. 5,7–6,5 l/100 km). W Passacie/Transporterze użytkownicy chwalą bezproblemowe przyspieszanie, pewność wyprzedzania i stabilną kulturę pracy nawet po dużych przebiegach.Wady:typowym mankamentem są kosztowne naprawy układu doładowania (dwie turbosprężarki i ich złożone sterowanie), szybkie „zarastanie” DPF przy jeździe miejskiej, wycieki AdBlue (uszczelki, pompy, grzałki), awarie układu EGR, czasem zapadnięcia związane z czujnikami nox/adblue. Mechanicy zalecają wymianę oleju co max. 10–12 tys. km i korzystanie z ASO przy najmniejszych problemach z elektroniką czy układami SCR. Aktywne fora są pełne głosów, że silnik przy wzorcowej obsłudze „nie zjada” turbo i daje najwięcej frajdy z jazdy na trasie z wszystkich dwulitrowych TDI.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 BITDI 16V CR 240KM EA288 – Volkswagen Passat B8, Tiguan,...