Silnik 2.0 BLUEHDI 16V 163KM DW10FCC – Peugeot 508, Citroën C5, DS 5 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 BlueHDi 163KM DW10FCC to zaawansowany, 16-zaworowy diesel drugiej generacji HDi PSA, stosowany w Peugeocie 508, Citroënie C5 i DS 5. Skonstruowano go z naciskiem na większą moc i kulturę pracy – osiąga 163 KM przy 3750 obr./min i imponujące 340–370 Nm momentu już od 2000 obr./min. Wyposażony w zaawansowany układ wtrysku Bosch Common Rail, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, filtr cząstek stałych oraz system oczyszczania spalin z AdBlue (SCR). Pozwala to na spełnienie normy Euro 6 oraz bardzo niskie zużycie paliwa (średnio 5,1–6,0 l/100 km w cyklu mieszanym). Motor doceniany jest za komfortową pracę zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach, szybką reakcję na gaz oraz bardzo dobrą elastyczność do jazdy w trasie i pokonywania długich dystansów z pełnym obciążeniem. Opinie użytkowników podkreślają, że silnik jest praktycznie bezawaryjny do przebiegu ok. 200–250 tys. km, pod warunkiem rygorystycznych wymian oleju i sprawności systemu wymuszonego wypalania DPF. Najczęstsze usterki dotyczą problemów z AdBlue (czujniki NOx, pompa, wycieki), sporadycznie pojawia się konieczność regeneracji turbosprężarki czy czyszczenia przewodów recyrkulacji spalin. Osprzęt typowy dla tej klasy diesla jest dość drogi poza gwarancją (moduły elektroniki, układ SCR, części turbo), ale łatwo dostępny. W ocenie użytkowników i mechaników, BlueHDi 163KM DW10FCC to najbardziej udany kompromis w segmencie diesli 2.0 PSA – dynamiczny, oszczędny, relatywnie trwały (przebiegi 300–400 tys. km bez remontu) i bardzo dobrze wyciszony. Jednostka polecana jest kierowcom oczekującym wysokich osiągów przy zachowaniu nowoczesnych technologii ekologicznych, gotowym jednocześnie przestrzegać ścisłego serwisu i inwestować w dobrą jakość paliwa oraz płynów eksploatacyjnych.