Silnik 2.0 BLUEHDI 16V 177KM DW10FC – Peugeot 508, Citroën C5, DS 7 Crossback – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 BlueHDi 16V 177KM DW10FC to nowoczesna jednostka wysokoprężna PSA, stosowana w samochodach segmentu klasy średniej i premium – takich jak Peugeot 508, Citroën C5 oraz DS 7 Crossback. To czterocylindrowy, 16-zaworowy diesel o pojemności 1997 cm³, wyposażony w układ wtrysku bezpośredniego Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami Bosch, turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek i intercooler. Oferuje moc 177 KM (przy 3750 obr./min) i imponujący moment obrotowy 400 Nm osiągany już od 2000 obr./min. Główne zalety silnika to bardzo niskie rzeczywiste spalanie – w limuzynach spokojnie można zejść poniżej 6 l/100 km w trasie, a w SUV-ie DS 7 Crossback realnie osiągalne są wyniki 6,5–7 l/100 km. Silnik wyróżnia się wysoką kulturą pracy, niską emisją spalin (norma Euro 6d-Temp, zaawansowany SCR z AdBlue i DPF) oraz świetną dynamiką, która sprawdzi się zarówno w codziennej jeździe jak i podczas intensywnych wyprzedzeń na autostradzie. Użytkownicy podkreślają świetną współpracę z automatycznymi skrzyniami biegów, płynność przyspieszania oraz bardzo szeroki „pasmo użytecznych obrotów”. Zalety to również trwałość głównych podzespołów – zarówno turbo, jak i układ wtrysku dobrze znoszą przebiegi do 200–250 tys. km, zwłaszcza przy rygorystycznych wymianach oleju oraz korzystaniu z markowych filtrów. Jednak silnik nie jest wolny od wad – do typowych usterek należy zaliczyć osadzanie się nagaru w układzie dolotowym i EGR (co może prowadzić do pojawienia się błędów sterownika i lekkiego spadku mocy), okresowe awarie czujników AdBlue i DPF, a także sporadyczne przypadki zapychania się DPF przy wyłącznie miejskim trybie jazdy. Po przekroczeniu 180–200 tys. km mogą pojawić się oznaki zużycia wtryskiwaczy, rzadziej wycieki z intercoolera czy przewodów turbo. W dłuższej perspektywie, dzięki wysokiej dostępności zamienników oraz niezłej znajomości konstrukcji przez polskie serwisy, jednostka DW10FC uchodzi za jedną z najmniej problematycznych nowoczesnych dwulitrowych diesli marki PSA. Opinii o silniku nie brakuje: użytkownicy doceniają dynamikę, cichą pracę i komfort jazdy, wskazując na relatywnie niskie koszty eksploatacji w klasie premium, ale ostrzegają przed zaniedbaniami serwisowymi oraz przeciąganiem wymian AdBlue. Silnik wymagający regularnego serwisu i jazdy w trasie – wtedy odwdzięcza się ponadprzeciętną trwałością i bardzo dobrymi osiągami.