Silnik 2.0 CDTI A20DT – Opel Insignia, Astra J, Zafira C, Fiat Croma – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 CDTI A20DT to popularna i trwała jednostka wysokoprężna używana przez Opla (Insignia, Astra J, Zafira C) oraz Fiata (Croma). Czterocylindrowy diesel z napędem rozrządu na pasku, turbiną o zmiennej geometrii łopatek i nowoczesnym wtryskiem Common Rail Bosch. Moc od 130KM do 165KM, w zależności od wersji, a moment od 300 do 350Nm, zapewnia dobre osiągi w trasie i mieście. Największą zaletą tego silnika jest szerokie wykorzystanie w różnych autach – mechanicy świetnie znają typowe usterki, części są szeroko dostępne i tanie. Użytkownicy chwalą go za niskie spalanie (średnio 5,7–6,4l/100 km), solidność mechaniki, bardzo dobre przyspieszenie, a także odporność na trudniejsze warunki eksploatacji – nawet na kiepskich drogach czy gorszej jakości paliwie. Z minusów: motor potrafi być dosyć głośny na zimno (szczególnie przy przebiegu powyżej 200 tys. km), a przy zaniedbaniach serwisowych najczęściej zawodzą EGR, DPF oraz czujniki. Usterki sprzęgła dwumasowego, sporadyczne wycieki oleju z pokrywy oraz przewodów podciśnienia lub kolektora należy wpisać w „cenę” użytkowania jak każdej nowoczesnej jednostki wysokoprężnej. Problematyczna może być eksploatacja niemal wyłącznie miejska – zapychanie DPF jest wtedy szybkie, a regeneracja kosztowna. Ogólna trwałość A20DT oceniana jest bardzo wysoko – wielu użytkowników chwali przebiegi ponad 350 tys. km bez większych remontów. To idealny wybór na duże przebiegi roczne, do długich tras i dla osób, które są świadome potrzeby regularnego serwisu oraz wymiany osprzętu na czas. Dobrze serwisowany A20DT uchodzi za jeden z najbardziej przewidywalnych dieselów w klasie średniej z początku drugiej dekady XXI wieku.