Silnik 2.0 D-4D 143KM 2WW – Toyota Avensis, RAV4 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 D-4D 143KM 2WW (znany też jako BMW N47D20) to nietypowy przypadek – jest to efekt kooperacji Toyota-BMW i był stosowany w Avensisie i RAV4 w okolicach 2015–2020. Technicznie to szesnastozaworowy, czterocylindrowy diesel z bezpośrednim wtryskiem common rail i turbosprężarką VTG, moc 143 KM przy 4000 obr./min, moment 320 Nm od 1750 do 2250 obr./min. Silnik ma blok aluminiowy, pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej i spełnia bardzo rygorystyczne normy emisji (Euro 6), wyposażony w DPF oraz system SCR (AdBlue). Największą zaletą tej konstrukcji jest dynamika i bardzo oszczędna eksploatacja – użytkownicy wskazują spalanie rzędu 4,5–5,5 l/100 km w kombi i ok. 6 l/100 km w SUV-ie. Doceniana jest szybkość nagrzewania, bardzo płynna praca silnika, wzorowe wyciszenie oraz świetna współpraca z automatem. Wśród zalet wymienić trzeba także dostępność taniego serwisu (przy regularnych przeglądach), dużą tolerancję na kiepskiej jakości paliwo i dość niską cenę napraw podstawowych elementów osprzętu. Wady ujawniają się po przebiegu ok. 150 tys. km – wtedy możliwe awarie wtryskiwaczy (Delphi), zużycie łańcucha rozrządu (szczególnie przy braku regularnej wymiany oleju) oraz ryzyko problemów z DPF-em i AdBlue przy jeździe miejskiej. Znane są przypadki uszkodzeń napinaczy łańcucha i czujników NOx. Generalnie jednak dla kierowców preferujących jazdę trasami, którzy szybko reagują na pierwsze symptomy niesprawności, silnik 2WW jest bardzo opłacalny: zapewnia oszczędność, dynamikę, cichą pracę i wysoką trwałość, a jego serwis nie odbiega kosztami od innych diesli klasy średniej.