Silnik 2.0 D 8V 72KM 2C-E Toyoty należy do grona najbardziej trwałych i legendarnych japońskich diesli sprzed ery common-rail. Pojawiał się w Toyotach Carina II/III, Corolli, często także w innych modelach lat 90. To czterocylindrowy, ośmiozaworowy motor o pojemności 1974 cm³, wyposażony w klasyczny rozrząd na pasku, wtrysk pośredni i proste pompowtryskiwacze. Moc 72KM i 131Nm momentu przy 2600 obr./min pozwalała na wolną, ale oszczędną jazdę: spalanie to 5,0–6,0 l/100km. Zalety tego silnika to absolutna odporność na zaniedbania, prostota obsługi, stosunkowo tanie naprawy i dostępność zamienników. Typowe egzemplarze osiągały przebiegi powyżej 500 tys. km bez konieczności remontu głównego. Opinie kierowców są bardzo dobre: silnik praktycznie nie zawodzi, jest odporny na paliwa niskiej jakości, a przy zachowaniu podstaw serwisu nie wymaga większych inwestycji. Wady? Bardzo przeciętne osiągi (jazda z kompletem pasażerów to spore wyzwanie), głośna i twarda praca, długie nagrzewanie zimą i słabe przyspieszenia na trasie. Zdarzają się wycieki z uszczelki pod głowicą oraz trzeba regularnie wymieniać przewody paliwowe i grzać dłużej świece żarowe. Pomimo przywar, 2C-E do dzisiaj uchodzi za wzór taniej eksploatacji i minimalnych wydatków na utrzymanie. Silnik polecany jest każdemu, kto oczekuje niezawodnego pojazdu na lata za grosze, nie przejmując się przy tym brakiem dynamiki czy luksusowej kultury pracy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 D 8V 72KM 2C-E – Toyota Carina, Corolla – dane...