Silnik 2.0 D4 16V 181KM D4 204T5 zadebiutował jako nowoczesna alternatywa dla pięciocylindrowych diesli poprzedniej generacji i szybko zyskał popularność m.in. w Volvo V60, XC60, S60. Czterocylindrowa, 16-zaworowa konstrukcja o pojemności 1969 cm³ wyposażona jest w najnowszy układ wtryskowy common rail Bosch, turbinę ze zmienną geometrią i układ rozrządu napędzany paskiem. Moc maksymalna to 181 KM, a moment obrotowy sięga 400 Nm od 1750 do 2500 obr/min, zapewniając nie tylko bardzo dobre przyspieszenie (poniżej 8 s do 100 km/h w lżejszych wersjach), ale i znakomitą elastyczność na autostradzie. Użytkownicy cenią silnik za bardzo niskie faktyczne spalanie (średnio 5,3–6,2 l/100 km), wyśmienitą kulturę pracy i wyciszenie. Zaletą jest także szybkie nagrzewanie się motoru zimą i bezproblemowa współpraca z automatyczną skrzynią biegów. Do typowych wad należą awarie osprzętu turbo (zwłaszcza po przekroczeniu 200 tys. km), sporadyczne zapychanie filtra DPF przy wyłącznie krótkich trasach, a także awarie paska rozrządu przy przedłużeniu interwału wymiany. Stosunkowo wysoka jest cena części (wtryskiwacze, turbosprężarka, czujniki NOx), a naprawy w ASO bywają drogie. Z pozytywnych opinii właścicieli: chwalona jest dynamika, niskie spalanie i wysoka odporność na gorszej jakości paliwo, a przeglądy nie są nazbyt kosztowne przy regularnej obsłudze. Ogółem D4 181KM postrzegany jest jako nowoczesny, dynamiczny i oszczędny napęd do aut klasy średniej, który oferuje świetny komfort podróżowania przy umiarkowanych kosztach, lecz wymaga dbałości o serwis i dłuższych tras dla dłuższej żywotności DPF.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 D4 16V 181KM D4 204T5 – Volvo V60, XC60, S60...