Silnik 2.0 D4 20V 163KM o oznaczeniu D5 (kod 204T2/T3) był jednym z flagowych diesli Volvo na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku, stosowany w modelach S80 i V70. Jest to jednostka pięciocylindrowa, rzędowa, z aluminiowym blokiem i stalową głowicą o dwudziestu zaworach oraz z zaawansowanym wtryskiem common rail. Moc maksymalna to 163 KM przy 3500 obr./min, a moment obrotowy: 400 Nm w zakresie od 1500 do 2750 obr./min, co zapewnia świetną elastyczność już od najniższych obrotów. Napęd rozrządu realizowany jest paskiem, a turbosprężarka wyposażona jest w zmienną geometrię łopatek. Największym atutem tej jednostki jest harmonijna praca, wysoka kultura biegu, legendarnie niski poziom hałasu i minimalne wibracje, zwłaszcza w trasie. Samochody z tym silnikiem słyną z komfortu przy dużych prędkościach autostradowych oraz bardzo dobrego zużycia paliwa (w trasie realnie 5,5–6,5 l/100 km, w mieście ok. 7,5 l), co jak na moc i masę aut Volvo wypada znakomicie. Trwałość, przy regularnej obsłudze serwisowej, nie budzi zastrzeżeń – dobrze utrzymane egzemplarze osiągają przebiegi powyżej 400 tys. km bez poważniejszych napraw głównych. Użytkownicy szczególnie chwalą elastyczność przy wyprzedzaniu, szybkie nagrzewanie wnętrza zimą (osobliwa cecha pięciocylindrowych diesli Volvo) oraz znakomite wyciszenie kabiny. Jeśli chodzi o wady, najczęściej zgłaszane są awarie osprzętu – po przebiegu powyżej 200 tys. km trzeba się liczyć z remontem czy wymianą koła dwumasowego, sprzęgła oraz końcowek wtryskiwaczy (awarie wtrysku Bosch są kosztowne w naprawach). Podatność na uszkodzenia dotyczy filtra DPF (szczególnie w autach używanych głównie w mieście), a zdarzają się także problemy z czujnikami ciśnienia i przepływomierzami. Bywają wycieki oleju ze skrzyni i przewodów odmy oraz nietrwałe przewody gumowe od turbo. Silnik wymaga regularnej wymiany oleju (co 15 tys. km, najlepiej 10–12 tys. km) i tankowania dobrej jakości paliwa. W egzemplarzach zaniedbanych możliwe jest pojawienie się wycieków z intercoolera oraz awarii zaworu EGR i kosztownego naprawiania DPF. Podsumowując: pięciocylindrowy D4 163KM D5 to konstrukcja trwała, dynamiczna i komfortowa, idealna do dużych przebiegów na trasie. Wymaga regularnej obsługi, a zaniedbany potrafi wywindować koszty serwisu do poziomu niezbyt atrakcyjnego. Jednak dla świadomych kierowców szukających dużego komfortu, świetnej elastyczności i dobrej ekonomii, to jeden z najlepszych wyborów w klasie średniej wyższej.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 D4 20V 163KM D5 204T2T3 – Volvo S80, V70 –...