Silnik 2.0 dCi 173–178 KM M9R to najlepsze warianty silnika wysokoprężnego Renault montowane w klasie średniej wyższej (Laguna III, Espace IV, Koleos, Trafic). Wersje te wyróżniają się zmodyfikowaną turbiną o zmiennej geometrii, uzyskując 360–400 Nm i przyspieszenie do setki poniżej 9,5 s. Nowoczesna konstrukcja gwarantuje bardzo dobre właściwości jezdne nawet obciążonym autem oraz pomijalną „turbodziurę” dzięki poprawionemu sterowaniu ciśnieniem doładowania. Wśród głównych zalet użytkownicy wymieniają rewelacyjną elastyczność, wysoką kulturę pracy na autostradzie, bardzo przyzwoitą ekonomię (6–7 l/100 km w praktyce) i przewidywalne koszty eksploatacji przy zachowaniu regularnego serwisu. Motor znany jest z odporności na zamienniki filtrów paliwa i wewnętrzne wzmocnienia wału oraz korbowodów, co przełożyło się na przebiegi >350 tys. km bez remontu. Do wad należy dodać dość głośną pracę na zimnym rozruchu oraz wycieki oleju spod pokrywy zaworów po dużych przebiegach. Pojawiają się też awarie świec żarowych (kosztowna wymiana), typowe są błędy elektroniki (czujniki, przepływomierze) po 200 tys. km, a największym minusem pozostaje awaryjność osprzętu turbo (przy opóźnieniu wymiany oleju powyżej 20 tys. km) i ryzyko powstawania nagaru w EGR oraz kolektorze ssącym. DPF sprawia mniej problemów niż w słabszych odmianach, pod warunkiem cyklicznych jazd trasowych. Mechanicy polecają egzemplarze z udokumentowaną historią, bez zaniedbań serwisowych – to idealny diesel dla dużych rodzin i flot.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 DCI 173–178KM M9R – Renault Laguna III, Espace IV, Koleos,...