Silnik 2.0 DDIS 135KM D20AA – Suzuki Grand Vitara – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 DDIS 135KM o oznaczeniu D20AA to jedna z najważniejszych wysokoprężnych jednostek stosowanych w Suzuki Grand Vitara drugiej generacji (lata 2005–2014). Jest to czterocylindrowa konstrukcja o pojemności 1998 cm³, wykonana przede wszystkim z aluminium (blok i głowica), z 16-zaworową głowicą, napędem rozrządu realizowanym przez łańcuch oraz układem wtryskowym Common Rail firmy Bosch. Maksymalna moc silnika to 135 KM osiągane przy 3750 obr./min, natomiast moment obrotowy 320 Nm dostępny jest już od 2000 obr./min – parametry, które zapewniają autu akceptowalną dynamikę (0–100 km/h w ok. 12,5 s) i elastyczność nawet w połączeniu z napędem 4×4. Największą zaletą D20AA jest bardzo niskie zużycie paliwa: w trasie można zejść poniżej 6,5 l/100 km, a w warunkach mieszanych spalanie rzadko przekracza 7,5 l/100 km. Wśród użytkowników dominują opinie o cichej pracy i braku dokuczliwych wibracji – silnik jest dobrze wyciszony i dopracowany, także pod kątem jazdy w terenie (wysoki moment przy niskich obrotach). Konstrukcja uchodzi za bardzo odporną na kiepskie paliwo i drobne zaniedbania serwisowe, a przy regularnych wymianach oleju (najlepiej co 10–12 tys. km) oraz filtrów oleju i paliwa bez problemu osiąga przebiegi 250–300 tys. km bez istotnych napraw głównych. Wielu mechaników chwali również łatwy dostęp do większości podzespołów oraz szeroko dostępne, niedrogie zamienniki części (filtry, pompy, czujniki itp.). Wady? Podstawowym problemem jest delikatny układ wtryskowy – przy bardzo dużych przebiegach często pojawiają się awarie wtryskiwaczy (zwłaszcza jeśli regularnie tankowano paliwo kiepskiej jakości lub przedłużano interwały wymiany filtrów). Typowe są też sporadyczne awarie filtra DPF oraz problemy z EGR (zawór recyrkulacji spalin) – szczególnie przy dużym udziale jazdy miejskiej. Niektórzy użytkownicy narzekają na wycieki oleju z uszczelek pod głowicą, a przy bardzo wysokich przebiegach także na spadki kompresji czy dymienie pod obciążeniem. Przeważają jednak pozytywne opinie: Grand Vitara z silnikiem D20AA ceniona jest za stosunkowo niskie koszty eksploatacji, dobry kompromis między spalaniem a osiągami, wysoką przewidywalność pracy i odporność na typowe błędy obsługowe, szczególnie w autach regularnie serwisowanych i użytkowanych w trasie.