Druga wersja opisu silnika 2.0 DI 82KM X20DTL uwydatnia jego obecność jako bazowego napędu wysokoprężnego w Oplu Vectra B i Omega B w latach 90. i 2000. Jednostka ta to klasyczny czterocylindrowy diesel, wyposażony w 8-zaworową głowicę, konwencjonalny wtrysk bezpośredni realizowany przez pompowtryskiwacze oraz turbosprężarkę bez zaawansowanej regulacji. Generuje 82 KM i 185 Nm (już od 1800 obr./min), co wystarcza do spokojnej, codziennej jazdy w aucie segmentu średniego. Największe zalety: bardzo niskie koszty eksploatacji (taniość napraw, dostępność no-name części), wyjątkowo prosty osprzęt – rozrząd napędzany paskiem, klasyczny układ wtryskowy, brak nowoczesnych (i drogich) systemów. Eksperci i mechanicy chwalą jednostkę za tolerancję na niskiej jakości paliwo, wysoką odporność na drobne zaniedbania oraz możliwość bardzo tanich napraw warsztatowych (bez komputerowej diagnostyki). Wady są jednak wyraźne: bardzo słaba dynamika (auta z tym motorem należą do najwolniejszych w gamie Opla), duża hałaśliwość pracy na zimno, wyczuwalne wibracje i „traktorkowy” charakter jazdy. Po stronie typowych usterek pojawiają się: wycieki oleju z okolic uszczelek, awarie pompy wtryskowej, podkradanie oleju po przebiegu ponad 250 tys. km, wybije się układ wydechowy oraz problemy z szybkim rozgrzewaniem silnika w zimie. Mimo tych mankamentów dla osób ceniących „pancerność” oraz minimalizm w serwisie (zero dwumasy, DPF, czujników ciśnienia i innych utrudnień) X20DTL jest wyjątkowo przewidywalnym i tanim źródłem napędu do codziennej jazdy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 DI 82KM X20DTL – Opel Vectra B, Omega B –...