Silnik 2.0 DI-D BSY o mocy od 136 do 140 KM to diesel, który zdobył sławę przede wszystkim w Volkswagenie Passacie B6 i Audi A4 B7 – produkowany w latach 2005–2008. Czterocylindrowa, szesnastozaworowa jednostka o pojemności 1968 cm³ była wyposażona w pompowtryskiwacze (system unit injector), turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz rozrząd napędzany łańcuchem, co w teorii miało podnieść trwałość. Motor generuje 136–140 KM przy ok. 4000 obr./min, moment obrotowy 320 Nm od 1750 obr./min, co dawało bardzo dobre osiągi – Passat z tym silnikiem przyspieszał do 100 km/h w ok. 10 sekund, spalając 5,5–7,2 l/100 km. Największą zaletą tej wersji są bez wątpienia osiągi (bardzo dobra elastyczność, szybki start z niskich obrotów, pewne wyprzedzanie), a także ekonomia przy dynamicznej jeździe (realnie 5,7–6,8 l/100 km). Silniki BSY cenione są także za wysoką kulturę pracy na biegu jałowym, dobrą współpracę z automatycznymi skrzyniami i niezłe wyciszenie kabiny. Niestety nie jest to motor wolny od poważnych wad konstrukcyjnych: najgłośniej piętnowana jest awaryjność napinacza i rozciąganie się łańcucha rozrządu, co w przypadku zaniedbań prowadzi nawet do poważnych uszkodzeń silnika. Dosyć częste są także awarie głowicy (pęknięcia w okolicach zaworów wydechowych), problemy z wtryskiwaczami (szczególnie przy przebiegach powyżej 200 tys. km i przy nieregularnych wymianach oleju), czasami także nieszczelności w układzie EGR i wycieki z chłodnicy oleju. Użytkownicy zwracają uwagę na bardzo wysokie koszty wymiany rozrządu oraz trudną diagnostykę tej wersji silnika, częste błędy czujników ciśnienia doładowania i ciśnienia oleju. Wśród najważniejszych plusów właściciele chwalą przejrzystość napraw oraz powszechną dostępność zamienników części, szczególnie do mechaniki. Decydując się na auto z tym dieslem trzeba bezwzględnie pilnować regularnych przeglądów i reagować na pierwsze hałasy rozrządu – przy dbaniu o te aspekty jednostka BSY odwdzięczy się niezłą dynamiką i komfortem, choć nie jest polecana osobom planującym długą lub zaniedbaną eksploatację.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 DI-D 136–140KM BSY – Volkswagen Passat B6, Audi A4 B7...