Silnik 2.0 DiTD 16V 101 KM o oznaczeniu RF4F stosowany był na szeroką skalę w Mazdach 626, Premacy, MPV i Tribute przełomu XX/XXI wieku. Czterocylindrowy turbodiesel o pojemności 1998 cm³ posiada 16-zaworowy rozrząd sterowany paskiem, podciśnieniową turbosprężarkę oraz konwencjonalny układ wtryskowy z rozdzielaczem (nie Common Rail). Maksymalna moc 101 KM osiągana jest przy 4000 obr/min, zaś moment obrotowy 220 Nm – w zakresie 2000–2400 obr/min. Najmocniejsze strony tej jednostki to bardzo niskie zużycie paliwa (4,8–6,2 l/100 km w zależności od modelu i stylu jazdy), dobre osiągi w lżejszych modelach (Mazda 626 przyspiesza do setki w ok. 11–12 s) oraz wysoka niezawodność – rekordowe przebiegi powyżej 400 tys. km nie są rzadkością, jeśli silnik otrzymywał regularnie świeży olej i filtry. Użytkownicy podkreślają również niskie ceny serwisu oraz części, bardzo łatwą dostępność zamienników i solidność technologii. Wśród głównych wad wymienia się: podatność na uszkodzenia turbiny przy przedłużonych interwałach wymiany oleju lub zaniedbaniach chłodzenia powietrza doładowującego, typowy dla Mazdy szybki spadek kompresji po 300–350 tys. km, wycieki oleju z pokrywy zaworów i uszczelki miski olejowej oraz pękanie przewodów podciśnienia. Zdarzają się awarie układu EGR i powolna utrata mocy przy dużych przebiegach, a także trudność rozruchu zimą przy starych świecach żarowych. Wielu właścicieli narzeka na słabe nagrzewanie kabiny, zwłaszcza w MPV i Tribute, oraz na trudny dostęp do niektórych podzespołów. Mimo to opinie o silniku RF4F są w większości bardzo pozytywne: uchodzi za wytrzymały, ekonomiczny i tani w eksploatacji napęd, doskonały do jazdy „na lata” w rodzinnych Mazdach, byleby nie zaniedbywać przeglądów i terminowej wymiany najważniejszych podzespołów.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 DITD 16V 101KM RF4F – Mazda 626, Mazda Premacy, Mazda...