Silnik 2.0 DITD 16V 110KM RF59 – Mazda 626, Mazda MPV, Mazda Tribute, Mazda Premacy – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 DITD 16V o mocy 110KM (kod RF59) to przykład na to, jak Mazda pod koniec lat 90. i początku XXI wieku podeszła do projektowania nowoczesnych, a jednak trwałych i przewidywalnych diesli. Jednostka montowana była w popularnych modelach: 626, MPV, Tribute oraz Premacy. Wersja RF59 to czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa do komory spalania (system typu DITD), wyposażony w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek oraz intercooler. Moc 110KM i moment rzędu 260Nm (dostępny od niskich obrotów) zapewniają przyzwoitą dynamikę zarówno w lżejszych sedanach, jak i cięższych vanach. Typowe spalanie waha się w granicach 5,5–7 l/100km. Wśród największych zalet warto wymienić wytrzymałość silnika przy regularnym serwisie: nawet przy wysokich przebiegach nie traci on kompresji, a oryginalna turbosprężarka jest w stanie przejechać bez regeneracji ponad 250 tys. km. Użytkownicy podkreślają także dobrą elastyczność, odporność na gorszej jakości paliwo i stosunkowo prosty rozrząd (napędzany paskiem zębatym, łatwy i niedrogi w wymianie). Serwisanci cenią RF59 za prostotę diagnostyki, rozwiązania awaryjnego zasilania pompy wtryskowej i dużą dostępność części (tak zamienników, jak i oryginałów). Niestety, silnik nie jest wolny od wad: głównie dotyczy to awaryjnych zaworów EGR (zapychanie, nieregularna praca, dymienie na czarno) oraz uchodzących za delikatne wtryskiwaczy – szczególnie w autach serwisowanych nieregularnie lub tankowanych na podejrzanych stacjach. Typowe są także wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, uszczelniaczy półosi oraz czasami „pocenie się” turbo przy wyższych przebiegach. Część użytkowników narzeka na nierówne obroty jałowe (winna elektronika zaworu SCV), sporadyczne awarie czujnika temperatury i drobne problemy z nagrzewaniem zimą. Eksploatacja Mazdy 2.0 DITD wymaga wymiany oleju co max 10–12 tys. km, tankowania możliwie najlepszej jakości paliwa i regularnego przepłukiwania układu wtryskowego. Wersje z przebiegami powyżej 300 tys. km coraz częściej wymagają wymiany poduszek silnika, sprzęgła czy regeneracji turbo. Podsumowując: RF59 to silnik dla świadomych użytkowników, lubiących przewidywalność i prostotę napraw. Jeśli dba się odpowiednio o serwis, można liczyć na długowieczną eksploatację z niskimi kosztami i bardzo dobrą ekonomiką jazdy, nawet w wiekowej dziś Mazdzie.