Silnik 2.0 DITD 16V 90KM RF3F – Mazda 626, Mazda Premacy, Mazda MPV, Mazda Tribute – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 DITD 16V 90KM o kodzie RF3F to bazowa odmiana popularnego diesla Mazdy stosowanego w modelach 626, Premacy, MPV oraz Tribute na przełomie wieków. Konstrukcja opiera się na czterocylindrowym, szesnastozaworowym bloku o pojemności 1998 cm³, wyposażonym w turbosprężarkę (stałej, wytrzymałej konstrukcji) oraz intercooler. Moc 90KM i moment obrotowy 190–200Nm (od ok. 2000 obr/min) pozwalają na nieśpieszną, ekonomiczną jazdę. Największą zaletą tej konstrukcji jest jej legendarna trwałość: prawidłowo użytkowane egzemplarze osiągają 500 tys. km bez konieczności remontu głównego. Silnik ceni się za prostotę – bardzo łatwo dostępna regulacja luzów zaworowych, prosty, tani rozrząd na pasku, a także odporność na paliwo i możliwość serwisowania nawet w niewielkich warsztatach. Użytkownicy podkreślają bardzo niskie spalanie – w trasie Mazda 626 lub Premacy spala nawet 5 l/100km. Opinie chwalą „wołowatość” motoru – nawet w ciężkim aucie silnik radzi sobie z codziennym użytkowaniem, zapewniając spokojną eksploatację. Wadą 90-konnej wersji jest wyraźna zadyszka przy pełnym załadunku i chętny spadek mocy na długich podjazdach lub w trakcie wyprzedzania. Wielu użytkowników narzeka na głośną pracę powyżej 3000 obr/min, wyczuwalne wibracje i przeciętną kulturę pracy na biegu jałowym. Do mankamentów trzeba zaliczyć również potencjalną korozję miski olejowej i drobne wycieki spod uszczelek oraz przewodów. Z rzadszych usterek pojawia się nagar w kolektorze ssącym oraz zużycie koła pasowego wału (skutkuje rozregulowaniem rozrządu i nierówną pracą). Silnik nie posiada nowoczesnych elementów oczyszczania spalin (DPF, AdBlue), więc jest niewymagający eksploatacyjnie, ale coraz trudniej nim poruszać się w strefach ekologicznych. Motor ten wybierają kierowcy oczekujący minimalnych kosztów i maksimum przewidywalności — nie jest jednostką do dynamicznej jazdy, ale za to doskonałą bazą do codziennych, tanich dojazdów, również na bardzo dużych dystansach.